Mellem januar og april i år blev over 122.000 flyvninger i Østersøområdet påvirket af satellitbaserede navigationsforstyrrelser fra Rusland.

Det fremgår af en arbejdsrapport udarbejdet af myndigheder fra Estland, Finland, Letland, Litauen, Polen og Sverige.

Et eksempel på et satellitbaseret navigationssystem er gps.

I april måned var 27 procent af flyvningerne i området ramt af forstyrrelser. I april 2024 var det 7,5 procent.

Ifølge rapporten udgør forstyrrelserne en trussel mod den internationale luftfartssikkerhed.

Der har været eksempler på både jamming, hvor signalet blokeres, og spoofing, hvor et falsk signal får flyets systemer til at tro, at det befinder sig et andet sted, fremgår det af rapporten.

Myndighederne har sporet forstyrrelserne til forskellige lokationer i Rusland, blandt andet Kaliningrad, Sankt Petersborg og Rostov, fremgår det af rapporten.

Arbejdsrapporten er blevet fremlagt for rådet i Den Internationale Civile Luftfartsorganisation, ICAO, der hører under FN.

De seks lande, der står bag rapporten, opfordrer til, at rådet fordømmer Ruslands handlinger og opfordrer til, at de stopper forstyrrelserne af fly i området.

I Danmark registrerer man også betydeligt flere gps-forstyrrelser i luftrummet end tidligere.

Det oplyste Trafikstyrelsen til Ritzau i begyndelsen af måneden, efter at Sverige meldte om stigende tal.

Der var i gennemsnit to ugentlige indberettede gps-forstyrrelser, oplyste styrelsen, hvor antallet af tilfælde tidligere har ligget på en til to om måneden.

Det giver dog ikke anledning til bekymring for sikkerheden, lød det fra Trafikstyrelsen.

- Det skyldes, at fly automatisk og uproblematisk kan skifte til andre navigationsformer i tilfælde af gps-forstyrrelser - enten andre satellitter eller udstyr placeret på jorden.

/ritzau/