12 timers fri presse i Kina

Pressefriheden nåede Kina i sidste uge. I 12 timer anerkendte den statskontrollerede avis China Daily massakren på Den Himmelske Freds Plads.

Det var online-delen af Kinas største engelsksprogede avis, China Daily, der - tilsyneladende ved en fejl - kom til at bringe oplysningen.

I en artikel om fejringen af etårsnedtællingen til OL, bragt på www.chinadaily.com.cn lyder det et stykke nede i artiklen:

»Sikkerheden var tæt omkring Tiananmen Square, hvor tropper i 1989 knuste demokrati-demonstrationer med stort tab af menneskeliv til følge.«

Den del af teksten fik lov til at ligge i 12 timer, før det blev redigeret ud samtidig med bemærkninger om Tibet.

Den oprindelige tekst, som senere blev redigeret, var en direkte kopi af en Reuters-artikel, skrevet og sendt ud på internettet samme aften af Reuters' korrepondent, Nick Mulvenney.

China Daily, som dagligt udkommer i 200.000 eksemplarer, har som officiel linje at støtte det kommunistiske parti. Deres redaktør, Zhu Ling har tidligere udtalt, at avisen kun vil kritisere myndighederne, hvis handlinger afviger fra partiets linje.

Deres hjemmeside er ved tidligere lejligheder blevet beskyldt for at have kopieret materiale direkte fra andre kinesiske hjemmesider.