1.300 køretøjer er på vej fra Europa til Marokko for at stoppe migranter

De marokkanske sikkerhedsstyrker bliver mere end velkørende takket være en samarbejdsaftale med EU. Og hjælpen fortsætter med at flyde over Gibraltarstrædet for at styrke det nordafrikanske lands ganske succesrige indsats mod illegal migration.

En grænsebetjent fører en anholdt migrant ned til et ventende salatfad nær den spanske enklave Ceuta i Nordafrika. Nu bliver de marokkanske sikkerhedsstyrkers bilpark opgraderet med hjælp fra EU.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Fadel Senna/AFP/Ritzau Scanpix

Firehjulstrækkere gjort klar til »tropiske« forhold. Varevogne og pickups. To typer minibusser til transport af henholdsvis mandskab og migranter. 227 motorcykler plus det løse i form af blandt andet tankvogne, kølevogne og ambulancer.

De første partier af et større offroad-felt på godt 1.300 køretøjer, der skal benyttes til at kontrollere migrantstrømmen mod Europa, er ankommet i Marokko, og i løbet af de kommende måneder følger resten efter som led i en samarbejdsaftale mellem EU og det nordafrikanske land.

De marokkanske sikkerhedsstyrker bliver, med andre ord, nu mere end velkørende. Og det er der god brug for i arbejdet med at kontrollere en 3.500 kilometer lang kystlinje – hvis vi medregner det annekterede Vestsahara – samt en nogenlunde lige så lang landgrænse til Algeriet og Mauretanien.

Ifølge det spanske nyhedsbureau EFE stod helikoptere og kystbevogtningsfartøjer øverst på marokkanernes ønskeliste, da samarbejdsaftalens støttebeløb på 140 millioner euro skulle udmøntes.

EU fik dog overbevist Marokko om, at det vil have større effekt at anvende pengene på at opgradere parken af motorkøretøjer og dermed øge mobiliteten blandt de i alt 13.000 betjente og soldater fra de korps, som deltager i beredskabet.

Hjælpepakken omfatter desuden sofistikeret overvågningsudstyr i form af blandt andet 15 droner såvel som mere lavpraktiske leverancer af PCer, harddiske, tablets, printere, opladere og kabler.

Migranter om bord på et redningsfartøj i en havn på Gran Canaria. Den forstærkede kontrol ved Gibraltarstrædet har øget trafikken på den langt farligere rute mellem det afrikanske fastland og den spanske øgruppe med 70 procent. I absolutte tal er der tale om et par tusinde.  Fold sammen
Læs mere
Foto: BORJA SUAREZ/REUTERS/Ritzau Scanpix.

Rettidig omhu

Samarbejdsaftalen blev indgået i december sidste år, samtidig med at Spanien på bilateral basis vedtog at støtte det sydlige naboland med 32 mio. euro.

I månederne forinden havde den i årevis begrænsede trafik ad den vestlige middelhavsrute mod Europa fået alarmklokker til at ringe.

For pludselig var antallet af migranter, som ankom til Spanien, blevet tredoblet. Frygten for, at en ny migrationskrise var under opsejling, bredte sig i det store sydeuropæiske land og længere oppe på kontinentet.

Den rettidige omhu, som regeringen i Madrid og EU-systemet udviste med indgåelsen af samarbejdsaftalerne, har vist sig at være særdeles effektiv.

Ifølge tal fra det spanske indenrigsministerium er det i løbet af 2019 lykkes at halvere tilstrømningen. Fra 1. januar til 15. december krydsede 24.800 migranter Gibraltarstrædet eller hoppede over grænsehegnet ved de spanske enklaver Ceuta og Melilla mod 55.600 året forinden.

Alene udsigten til støtten har motiveret marokkanerne til at øge overvågningen. I løbet af 2019 har de således forhindret 65.000 migranter i at trænge ind i Spanien samt optrævlet 154 netværk af menneskesmuglere, oplyser regeringen i Rabat.

Det er tal, der skal tages med et gran salt. Europæiske eksperter er dog enige om, at faldet i tilstrømningen først og fremmest skyldes den marokkanske indsats.

Yderligere europæisk hjælp er da også allerede på vej over Gibraltarstrædet. 11. december meddelte EU-Kommissionen, at der er afsat yderligere 101,7 millioner euro til at »støtte Marokkos bestræbelser på at bekæmpe menneskesmugling og håndtere den irregulære migration«.

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa