To biler med studenter i Ringsted er onsdag blevet standset, og førerne er sigtet for det, der populært kaldes vanvidskørsel.

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Det var klokken 15.19 onsdag, at politikredsen fik anmeldelser fra flere borgere om, at der var to biler, der kørte rundt i Ringsted med studenter hængende ud af vinduerne. Det blev af borgerne beskrevet som farlig og uansvarlig kørsel.

Politiet rykkede ud, standsede de to biler og sigtede førerne for vanvidskørsel, ligesom bilerne blev beslaglagt.

Passagererne i bilerne er blevet sigtet for ikke at benytte sikkerhedssele.

Selv om vanvidskørsel ofte kobles til sager, hvor føreren har kørt alt for hurtigt eller været påvirket af alkohol eller stoffer, kan en særlig hensynsløs kørsel også føre til en sigtelse for vanvidskørsel.

Politikredsen har ikke oplyst nærmere om bilernes kørsel, eller hvorfor det vurderes, at det var vanvidskørsel. Der er ingen detaljer om, hvor mange der var studenter, eller hvilke køretøjer der var tale om.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er straffen for vanvidskørsel i sager uden trafikuheld som udgangspunkt 20 dages fængsel og tre års ubetinget frakendelse af førerretten. Desuden konfiskeres køretøjet.

/ritzau/