I Tårnby Kommune er trafikstøjen så voldsom, at kommunen har iværksat en omfattende handlingsplan.
Det skriver København Liv.
11 områder i den 65 km² store kommune er blevet udpeget som de mest støjramte. Store veje er hovedårsagen til støjen. Det gælder blandt andet strækninger på Amager Landevej, Englandsvej og Kastrupvej.
Mediet beskriver, hvordan trafikstøjen plager cirka en fjerdedel af boligerne i kommunen. Det svarer til, at 5.980 boliger er berørt af støj, der ligger over Miljøstyrelsens anbefalede grænseværdi på 58 decibel i boligområder.
I alt huser Tårnby Kommune næsten 44.000 mennesker, og nu har kommunen fremlagt tre forslag, som i større eller mindre grad kan reducere vejstøjen:
Hastighedsregulering
Støjreducerende asfalt
Støjvolde eller -skærme
De tre tiltag kan ifølge et notat reducere støjniveauet i forskellig grad.
Hvor en høj støjvold eller- skærm kan halvere støjen og dæmpe den med cirka 10 decibel, kan det kun skabe en meget lille ændring på 1 decibel, hvis hastigheden sænkes med 10 km/t.
Af støjbehandlingsplanen fremgår det, at støj skal forstås som uønsket lyd. Opgørelsen er baseret på målinger af støj fra kommunens egne veje, nabokommunens veje og Øresundsmotorvejen.
Tårnby Kommune vil sende handlingsplanen i høring, hvorefter den skal behandles politisk.
Støj rammer helbredet
Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan trafikstøj kan være skadeligt for helbredet på flere måder.
Trafikstøj kan stresse kroppen, forårsage hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes og føre til demens.
En af de danskere, der ved mest om støj, er professor på Roskilde Universitet Mette Sørensen.
Hun arbejder som seniorforsker i Kræftens Bekæmpelse, hvor hun forsker i støj og dens konsekvenser. I et interview med Berlingske fortalte hun tidligere på sommeren, at »støjen har store konsekvenser«.
En støjramt bolig anses i Danmark for at være udsat for 58 decibel, mens en stærkt støjbelastet bliver udsat for 68 decibel.
Men ifølge Mette Sørensen kan støj under 58 decibel også være skadelig for krop og sind.