Offentlig forargelse og annonceringer af store undersøgelser fylder det kinesiske nyhedsbillede.
Det sker efter, at det er kommet frem, at et større statsejet fødevareselskab har reduceret omkostningerne ved at bruge de samme tankvogne til at transportere brændstof og madolie.
En proces, der sker uden, at de store tanke bliver renset, hvilket er et markant problem for fødevaresikkerheden.
Det skriver CNN.
»Brug af kemikalietankskibe til spiselige olier vil uundgåeligt resultere i resterende kontaminering,« sagde Liu Shaowei, en fødevaresikkerhedsekspert citeret af det kinesiske statsmedie CCTV.
Nu er staten med Xi Jinping i spidsen gået ind i sagen. Gennem sine medier udtrykker de stor forargelse over den potentielle forurening af fødevarer fra efterladt brændstof under transporten.
Det sammenlignes med »forgiftning« og viser »ekstrem ignorering af forbrugernes liv,« lyder det i de statsejede medier.
Kinas største transportvirksomhed i vælten
Bemærkelsesværdigt er det, at skandalen involverer det statsejede selskab Sinograin, der er Kinas største kornopbevarings- og transportvirksomhed.
Det bemærkelsesværdige skal dog findes i, at kritikken nu er at finde overalt og også fra staten selv.
Kommunistpartiets talerør, People's Daily, sagde, at når fødevaresikkerhed er på spil, er der »ingen ret til tavshed« og opfordrede tilsynsmyndighederne til at handle.
Nyheden brød ud efter, at Beijing News i sidste uge hævdede, at lastbiler med bestemte brændstoffer eller kemiske væsker også blev brugt til at transportere spiselige varer som madolie, sirup og sojaolie, uden ordentlige rengøringsprocedurer, skriver CNN.
Statsejede Sinograin er nu i den grad endt i vælten på de kinesiske sociale platforme, hvor folk giver udtryk for, at ikke engang basale fødevarer er sikre i landet.
Virksomheden selv hævder nu, at de har iværksat inspektioner på tværs af alle sine aktiviteter og lovede lørdag at stoppe samarbejdet med alle transportudbydere, der ikke lever op til sikkerhedsstandarderne.
Opdateres...

