To dramaer har i de seneste uger udspillet sig, det ene lige efter det andet.

Det første skete fredag den 12. juni klokken 17.21 lokal tid ovre i Amerika, hvor Anthropic, det store ai-selskab, meldte, at man »øjeblikkeligt« ville deaktivere de to topmodeller Fable 5 og Mythos 5. Den amerikanske regering, lød det, havde vurderet, at de avancerede modeller ville kunne bruges til cyberangreb, hvis de landede i »de forkerte hænder«, og derfor havde den forbudt selskabet at lade udlændinge bruge dem. Anthropic vurderede, at der så ikke var andet at gøre end helt at slukke for dem.