Sex & Samfund: Ja tak til ny seksualundervisning

Sæt klare mål for seksualundervisningen i skolen og gør faget obligatorisk for lærerstuderende, lyder det fra organisationen Sex & Samfund.

Et kys i aftensolen denne sommer til den store, årlige fest for gymnasieelever i Dyrehaven nord for København.  Maria Albrechtsen Mortensen

Her, der og alle vegne må børn og unge mere end nogensinde før forholde sig til køn, krop, seksualitet, grænser og relationer.

Det gælder også i skolen, men det betyder ikke, at skolen også forholder sig til børnenes behov for at blive undervist i sex, samliv og relationer.

Det mener organisationen Sex & Samfund, der derfor kun kan give ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V) ret, når hun i et interview med Berlingske efterlyser en modernisering af seksualundervisningen i skolen.

Ifølge ministeren skal undervisningen bl.a. i langt højere grad lære børnene om seksuelle grænser, adfærd og opførsel.

Ifølge Sex & Samfunds generalsekretær, Bjarne B. Christensen, er »de færreste klar over«, at faget sundhed, seksualundervisning og familiekundskab, som det hedder, »handler om meget mere end blot seksualitet«.

»Det gælder også skolerne selv,« understreger han:

»Vi har glimrende mål for undervisningen fra 0. til 9. klasse formuleret i bekendtgørelser og vejledninger med færdighedsmål. Men det er meget få lærere ude på skolerne, der har de fælles mål klart for øje, og det er meget få af dem, overhovedet, der har et kursus i faget eller den uddannelsesmæssige baggrund for at løfte det. Der er langt mellem de faglige ansvarspersoner, og få skoleledere laver handleplaner for, hvordan undervisningen skal foregå.«

Faget er obligatorisk, men timeløst. Altså er det alene op til skolerne at sikre, at det indgår i undervisningen i de timelagte fag.

»En halv million elever er tilmeldt Uge Sex (en landsdækkende uge med fokus på sex, sundhed osv., red.).Men hvis det kun er en uge om året, er det ikke nok til at sikre, at der bliver arbejdet systematisk med emnet,« mener generalsekretæren.

Sex & Samfund er fortaler for, at faget bliver gjort obligatorisk på læreruddannelsen og ser derfor frem til, at undervisningsministeren snart er klar med en evaluering af netop denne undervisning på læreruddannelsen.

»Det skal være et systematisk tilbud,« lyder det fra Bjarne B. Christensen.