Da statsminister Mette Frederiksen (S) ved et pressemøde i onsdags fremlagde de nye gennemgribende tiltag, gik der ikke længe, før medierne besøgte dagligvarebutikker, som var sorte af mennesker, der fyldte indkøbskurvene.
Historierne om folk, der hamstrede i panik kunne ses og læses alle steder blandt andet her i Berlingske, som onsdag aften mødte kunder i Bilka.
»Jo før, des bedre. Den, der kommer først til mølle, får mest. Og jeg var bange for, at der ville blive udsolgt. Det er altid godt at have et lille lager,« sagde Gitte Jacobsen, som købte stort ind, til Berlingske.
Det skabte harme og vrede kommentarer på sociale medier, hvor billeder af kunders indkøbskurve blev delt vidt og bredt.
Det så slemt ud.
Men var det i virkeligheden så slemt?
Egentlig ikke, lyder det fra Camilla Kerlauge, der er administrerende direktør for forbruger-appen Spenderlog.
Spenderlog har eksisteret siden 2017 og har til formål at give forbrugerne indblik i deres egne handlemønstre.
Appen har lavet et overblik over befolkningens købsadfærd i døgnet efter Mette Frederiksens pressemøde.
»Lige de timer, hvor medarbejderne skulle tage imod rigtig, rigtig mange, der gerne ville handle, da var det jo galt. Der var mange flere end, hvad butikkerne kunne håndtere, og der blev også handlet mere, end der var varer på hylderne,« siger Camilla Kerlauge.
Onsdag efter klokken 19 var der knap dobbelt så mange, som søgte mod dagligvarebutikkerne end det er tilfældet på en sædvanlig onsdag aften.
Normalt handler knap fire pct. af befolkningen i det tidsrum, men onsdag aften var det 7,4 pct.
»Man kan se på tallene, at der var nogle, som gik en lille smule i panik. Men det var en forholdsvis lille del af befolkningen, der gjorde det. Så længe, vi allesammen opfører os forholdsvis fornuftigt, og køber det, vi har brug for, så er jeg ikke bekymret,« siger Camilla Kerlauge.
Allerede den efterfølgende fredag var niveauet udlignet igen. Der var lidt færre kunder i butikkerne, end der normalt er på en fredag. Til gengæld købte de besøgende for lidt flere penge.
»En del af befolkningen valgte at bryde deres normale indkøbsmønster. Det er op mod en femtedel ifølge de tal, vi lavede. Der er ingen tvivl om, at for de medarbejdere, der står i butikkerne, som ikke er vant til at modtage det antal kunder – der ser det voldsomt ud,« siger Camilla Kerlauge.
Men stormløbet mod butikkerne var kortvarigt, og Camilla Kerlauge mener ikke, at det behøver at blive genstand for større bekymring for, om butikkerne kan følge med. Det kan dog betyde, at der er en kortvarig mangel på de varer »vi lige går og drømmer om,« fortæller hun.
Der er dog en undtagelse, der stikker ud fra de mere beherskede tal. Spenderlog har trukket tal for danskernes køb af toiletpapir, og her ser det ifølge Camilla Kerlauge »tosset ud«.
Onsdag og torsdag er der brugt over 400 pct. flere kroner på toiletpapir, og det betyder, at der ifølge Camilla Kerlauge kommer til at gå et stykke tid, før køb af toiletpapir kommer på normalt niveau igen.
»Billederne (i medierne, red.) taler deres eget sprog, og der var mange mennesker. Når der så rejser sig denne bølge af forargelse, så bliver det selvforstærkende. Man skal huske, at vi kan altså ikke forbruge store mængder med mindre, at vi smider det ud. Jeg håber ikke, at det her fører til et enormt madspild i de små hjem. Det ville være dumt,« siger Camilla Kerlauge.