En af kerneudfordringerne for at få langt flere elbiler på gaden er, at der er for få ladestandere.
Det er ofte ikke svært for familier, der bor i hus, fordi de har mulighed for at installere egen ladeboks.
De Danske Bilimportører estimerer dog, at 730.000 danske familier, der i dag har en benzin/diesel- eller en elbil, ikke har samme mulighed, fordi de eksempelvis bor i lejlighed.
»Hvis disse bilejere reelt skal have mulighed for at vælge en elbil, så er det helt afgørende, at der er god mulighed for opladning så tæt på bopælen som muligt – eventuelt i kombination med mulighed for opladning på arbejdspladsen samt lynladning tæt på,« skriver De Danske Bilimportører.
Organisationen har kortlagt ned til gadeniveau, hvor der er behov for at opsætte ladestandere.
Analysen bygger på fintmasket data fra Danmarks Statistik, der blandt andet viser indkomster og boligtyper ned til områder af 100 gange 100 meter.
Bilimportørerne har estimeret ladestanderbehovet ved at se på de områder, hvor der bor mange familier, som har en bil, og som samtidig tjener et stykke over landsgennemsnittet – tilhører de 40 procent højeste indkomster i landet – og bor i lejlighed eller andre boligtyper, hvor en ladestander ikke er standardudstyr.
»Kortet er tænkt som inspiration til kommunerne, for vi kan ikke forvente, at det er kommunernes ekspertise at finde ud af, hvor ladestanderne skal være. Kortet er vores bidrag, så ladestanderne kommer op de steder, hvor ladebehovet er størst,« siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i De Danske Bilimportører Mads Rørvig.
Ifølge direktøren haster det med at få flere ladestandere op.
»Vi har eksempler på borgere, der har købt en elbil, men har måttet levere den tilbage, fordi de bor i etagebyggerier, hvor oplademulighederne er for dårlige,« siger Mads Rørvig.
Datagrundlaget bag kortet indeholder ikke data for antallet af eksisterende ladestationer, men det gør ikke, at data bliver misvisende, mener Mads Rørvig:
»Kortet viser steder, hvor der bor vellønnede familier, der bor typisk bor i en etageejendom og har bil, men ikke nødvendigvis elbil. Og disse familier er der rigtig mange af. Så det ville ikke gøre stor forskel, hvis vi havde data for ladestandere med, fordi der er så forsvindende få ladestandere i forhold til de mange familier.«




