Opdateret

Salling politianmeldes for markedsføring af bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden kritiserer Nettos markedsføring af bæredygtige produkter på sociale medier.

Netto havde fremhævet deres "ØGO"-produkter som værende de fjerdemest bæredygtige i Danmark. Den vurdering var Forbrugerombudsmanden dog ikke enig i. (Arkivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Dagligvarekoncernen Salling Group er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

Det fremgår af Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Årsagen er, at supermarkedskæden Netto, der hører under Salling Group, har fremhævet sine "ØGO"-produkter som værende de fjerdemest bæredygtige i Danmark.

Det er dog ikke rigtigt ifølge Forbrugerombudsmanden.

Sallings presseafdeling har i en mail til DR skrevet, at Netto erkender at have begået en fejl.

- Forseelsen kan ikke diskuteres, og den står vi ved, men vi appellerer til, at der fra myndighedernes side bliver udvist proportionalitet mellem fejlen og en eventuel bøde, fremgår det af mailen til DR.

Netto havde på sociale medier og i en tilbudsmail skrevet, at "ØGO"-produkterne lå helt i top på bæredygtighedsskalaen.

Udsagnet var dog baseret på en spørgeundersøgelse.

Forbrugerombudsmandens holdning er derfor, at "ØGO"-produkterne, selv om de er økologiske, ikke kan markedsføres som værende bæredygtige.

Der stilles specifikke krav til virksomheder, inden de må anvende bæredygtighed som en del af deres markedsføring.

- Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring.

- Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.

De omtalte opslag er blevet fjernet af Salling Group.

Salling Group har eksisteret siden 1906 og er Danmarks største dagligvarekoncern med kæder som blandt andet Føtex, Bilka og Netto.

/ritzau/