Det har før været på tale, at København skulle have en »eksprestunnel« for S-tog mellem Hovedbanegården og Hellerup via Rigshospitalet. 

Og nu er overvejelserne oppe at vende igen. Det skriver mediet Ingeniøren.

Det sker på initiativ af forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035, som alle Folketingets partier, med undtagelse af Danmarksdemokraterne og Nye Borgerlige, er en del af. 

Forslaget om at bygge en eksprestunnel på strækningen er en del af den helhedsplan for jernbanen i hovedstadsområdet, som skal forbedre hovedstadens jernbaneforbindelsers infrastruktur og kapacitet.

Nu påbegyndes en strategisk analyse af togstrækningen. Analysen forventes at ligge færdig i starten af 2026. Derefter forventer forligskredsen at kunne træffe en beslutning om igangsættelse af anlæggelsen i slutningen af 2026. 

Eksperter har tidligere peget på, at S-togsnettet i København lider af kapacitetsproblemer, særligt fordi Boulevardbanen – eller »Røret« –, der kører mellem Københavns Hovedbanegård og Svanemøllen, ikke kan køre ofte nok.

Fordi seks ud af de syv S-togsstrækninger, der findes, mødes på denne strækning, opstår der en flaskehals. 

Ved oprettelsen af en eksprestunnel med førerløse S-tog mellem Hovedbanegården og Hellerup vil man skabe en ny forbindelse mellem Københavns brokvarterer og Nordsjælland, og det vil næsten fordoble kapaciteten i S-togsnetværket, skriver professor og leder af transportdivisionen på DTU Otto Anker Nielsen i en artikel i Altinget

Derudover vil det reducere rejsetiden for alle passagerer mellem Hellerup og Hovedbanegården, skriver Banedanmark i et notat. 

Og ikke mindst vil det skabe en forbindelse til Rigshospitalet, som lige nu er det største københavnske trafikmål uden baneforbindelse. 

Hvis overvejelserne om en ny togstrækning bliver ført ud i livet, er anlæggelsen estimeret til at koste mellem 10 og 25 milliarder kroner, hvilket har været årsagen til, at man tidligere har lagt planerne på is. 

Otto Anker Nielsen er dog stadig varm på ideen om den nye togstrækning, som vil have stor positiv betydning for togtrafikken i hovedstadsområdet. 

»En eksprestunnel giver robusthed ved nedbrud af Boulevardbanen. Den giver markant kortere rejsetider på de lange rejser mellem det nordlige, sydlige og vestlige Hovedstadsområde og dermed et bedre alternativ til bilismen end i dag,« siger Otto Anker Nielsen til Ingeniøren.