Det er tredje gang på bare to år.
I weekenden blev dele af Danmark og en række andre lande omkring den sydlige del af Østersøen ramt af omfattende forstyrrelser af gps-signaler.
Det fremgår af hjemmesiden gps.jam.org, der overvåger flytrafik og forstyrrelser i signalet.
Her kan man blandt andet se, at dele af Sverige, Tyskland, Polen og Bornholm er farvet rødt, der indikerer jammingaktivitet.
Aktiviteten er også blevet bemærket af de danske myndigheder, og Trafikstyrelsen har over for B.T. bekræftet, at der er modtaget meldinger om forstyrrelser.
Årsagen? Ukendt, oplyser Trafikstyrelsen.
Gps-signalerne bliver brugt af fly, skibe og trafik på landjorden til at navigere.
For mindre fly, der er afhængige af gps til at navigere, kan det være et alvorligt problem med signalforstyrrelser.
Hvem står bag?
Selvom jammingen i weekenden har været omfattende, har det dog ikke været til fare for de passagerer, der har befundet sig i fly over det ramte område.
Ifølge Søren Reime Larsen, der er ph.d.-student ved DTU Space med fokus på gps-forstyrrelser, er der nærmere tale om en gene.
Han påpeger over for B.T., at angrebet næppe er sket fra en privat baghave.
»Det kræver en meget stor antenne og kæmpe generatorer at jamme gps i store dele af Østersøen,« siger han til B.T.
Det er utroligt vanskeligt at placere et ansvar, når det kommer til jamming, påpeger hans kollega Henning Heiselberg, der er centerleder ved Center for Security ved DTU Space.
I et interview med Jyllands-Posten hæfter han sig dog ved de to forrige tilfælde, hvor Danmark blev ramt af lignende angreb. Først i oktober 2023, og så igen i julen 2023.
Dengang pegede pilen mod russerne, og det er også her, at centerlederen henleder opmærksomheden denne gang.
»Rusland er den oplagte synder. De har kapaciteten til jamming i den størrelse. Og når man tidligere har kunnet lokalisere jamminger til Kaliningrad – som er en russisk enklave – tyder det i hvert fald på, at det også er russerne, der er ansvarlige,« siger han til avisen.
Danmarks største gps-angreb
Angrebet i oktober sidste år var blandt andet rettet mod gps-signalet i Storebælt, hvor et område på 50 gange 30 kilometer blev forstyrret.
Politiken skrev efterfølgende, at to russiske korvetter, Stoikiy 545 og Soobrazitelny 531, på tidspunktet for jammingen befandt sig i det nordlige Storebælt og blev eskorteret af det danske patruljefartøj Nymfen P524.
Dengang vurderede Anders Puck Nielsen, der er orlogskaptajn og militæranalytiker ved Forsvarsakademiet, at det var sandsynligt, at Rusland stod bag, selvom det ikke kunne bevises.
»‘Stoikiy 545’ og ‘Soobrazitelny 531’ er det, man kan kalde allround-krigsskibe, der har moderne våben og sensorer, og de har begge kapaciteten til at udføre et angreb på gps-signalet. Det danske patruljefartøj ’Nymfen’ har derimod ikke det udstyr, det kræver. Det beviser ikke, at det er russerne, der står bag, men det peger meget i den retning«, sagde han til Politiken.
Avisen beskrev det som »Danmarks største gps-angreb«.
Senere på året – i juledagene – blev der så igen registreret massive forstyrrelser af gps-signalerne. Denne gang over Bornholm, dele af det sydlige Sverige og det nordlige Polen.
Forstyrelsen varede ifølge Information og Ekstra Bladet i mere end et døgn – fra 25. december ved 13-tiden, til den ophørte efter midnat 27. december.
Hvad der helt præcist stod bag, er aldrig blevet slået fast. I hvert fald ikke offentligt.
Information skrev dengang, at forstyrrelserne faldt sammen med, at en russisk enhed til elektronisk krigsførelse efter planen skulle udføre en øvelse i Kaliningrad-området, der ligger i den østlige del af Østersøen.