Når Frømandskorpset søndag sejler ud med fregatten »Esbern Snare« for at bekæmpe pirater i Guineabugten, sker det med to nye hurtigtgående motorbåde til 27 millioner kroner.
De er frømændenes vigtigste redskab til at gå ombord i mistænkte piratskibe, men bådene har siden leveringen i 2018 været martret af tekniske problemer, og det har internt i Frømandskorpset skabt alvorlig tvivl om, hvorvidt de nye motorbåde grundlæggende er forsvarlige at bruge til en højrisikomission som piratjagt.
Sagen vækker bekymring blandt partierne i forsvarsforligskredsen.
»Jeg kan ikke forstå, at problemerne har stået på så længe. Når indkøbet er sket for tre år siden, så burde der jo have været styr på sagerne for længst,« siger Søren Espersen, forsvarsordfører for Dansk Folkeparti.
Han fortæller, at hverken forsvarsforligskredsen eller Folketingets forsvarsudvalg er blevet orienteret om problemerne.
»Normalt når man foretager væsentlige indkøb i Forsvaret, bliver vi i forligskredsen orienteret om, hvordan det går. Og problemer af den art synes jeg, at forsvarsforligskredsen burde have været orienteret om. Selvfølgelig ville vi gerne have vidst det,« siger Søren Espersen.
Nogenlunde samme melding lyder fra Konservatives forsvarsordfører, Niels Flemming Hansen.
»Jeg ville ønske, at vi havde hørt om problemet før. Nu har jeg stillet forsvarsministeren nogle spørgsmål om sagen; men det er jo lidt sent, når frømændene skal afsted søndag,« siger han.

Spørgsmål til Trine Bramsen
Niels Flemming Hansen har gennem Folketingets forsvarsudvalg stillet en række spørgsmål til forsvarsminister Trine Bramsen (S). Herunder om motorbådenes stand, hvorvidt bådene lever op til Frømandskorpset standarder, og om bådene vil blive indsat i skarpe operationer i Guineabugten.
De såkaldte udvalgsspørgsmål er endnu ikke blevet besvaret af Forsvarsministeriet.
Frømandskorpset har under stor offentlig bevågenhed købt de to 550 hestekræfters motorbåde gennem erhvervsmanden Jeppe Handwerk, tidligere frømand og offentligt kendt for sit nære venskab med kronprins Frederik. Handwerk ejer sammen med sin hustru, Birgitte Zachau Handwerk, virksomheden Copenhagen Global, som har leveret de to amerikanskproducerede både.
Men de mange tekniske problemer har affødt, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, i daglig tale FMI, som i praksis har varetaget indkøbet, først kunne overdrage bådene til Frømandskorpset torsdag, tre dage inden afgang til Guineabugten.
Derudover har det i Frømandskorpset vakt bekymring, at FMI har valgt at udstyre bådene med andre motorer end de amerikanske Cummins-motorer, som Frømandskorpset tidligere har benyttet, og som er udviklet til militær brug.
»Jeg har altid haft stor tiltro til Forsvarets indkøb. Men det kan undre mig, at man har valgt nogle motorer, som er anderledes end dem, man kender, og som man ved fungerer. Jeg er overrasket over, at man bruger 27 millioner på to både, tilsyneladende uden at have undersøgt ordentligt, om de fungerer til formålet,« siger De Konservatives Niels Flemming Hansen.
FMI har oplyst til Berlingske, at motorbådene torsdag blev overdraget til operativ brug i Frømandskorpset. Styrelsen afviser derimod at svare konkret på, om der stadig udestår udbedringer af fejl og mangler på bådene.