Inden længe vil København være lukket land for godt 12.000 biler i Region Hovedstaden.
Fra 1. oktober skal alle dieselpersonbiler have et partikelfilter, hvis de skal have lov at køre ind i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense eller Aalborg.
Kører du alligevel ind i en såkaldt miljøzone, er bøden 1.500 kroner.
Det minder bilejerorganisationen FDM om i en pressemeddelelse.
De nye miljøzonekrav skal være med til at sikrere renere luft i Danmarks store byer. En lovændring gjorde det i marts 2022 muligt for kommunerne også at lade dieseldrevne personbiler være omfattet af miljøzonerne.
Samme krav gælder allerede for busser, lastbiler og varevogne på gule plader og papegøjeplader.
Konkret:
Fra 1. oktober kan dieseldrevne personbiler kun anvendes lovligt i miljøzonerne, hvis de har et partikelfilter monteret.
Har du ikke et partikelfilter, skal dieselbilen leve op til Euronorm 5, som er et mål for mængden af skadelige stoffer, bilen udleder.
Alternativt skal bilen have eftermonteret et godkendt partikelfilter. Det er dog langtfra muligt på alle biler.
Er du i tvivl om, hvorvidt din dieselbil må køre ind i miljøzonerne, kan du slå den op i køretøjsregistret DMR.
Ifølge Bilstatistik rammer de nye krav på landsplan op mod 63.000 dieselpersonbiler, hvoraf de 12.000 altså befinder sig i Region Hovedstaden.
På landsplan svarer det ifølge FDM til lige knap hver tiende dieselbil.
Det er dog uklart, hvor mange af de 63.000 berørte biler, der allerede har fået eftermonteret et partikelfilter.
»Der er ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende. Derfor bakker vi i FDM op om de nye skærpede krav i landets miljøzoner, så nu også dieselpersonbiler uden partikelfilter holdes ude af de store byer,« siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
I bilejerorganisationen så man dog gerne, at de berørte bilejere blev imødekommet rent politisk.
»Med de nye krav er mange nu reelt tvunget til at købe en nyere bil. Derfor mener vi også, at det vil være mest rimeligt, hvis man samtidig hjalp bilejerne af med deres gamle biler, for eksempel med en forhøjet skrotpræmie.«