Nyt studie: Så tidligt i livet kan timerne foran skærmen skade dit barn – se hvilke konsekvenser her

Et nyt studie peger på, at et højt skærmforbrug kan have store konsekvenser for dit barn allerede i toårsalderen. Samtidig peger eksperter på, hvad du bør ty til i stedet, hvis dit barn mangler underholdning.

Tusindvis af børn i Japan er blevet undersøgt i etårsalderen i et nyt studie, og studiet viser, at det hurtigt kan få konsekvenser for barnet, hvis det tilbringer for meget tid foran en skærm. Sonja Iskov

Det kan måske virke harmløst at stikke en smartphone eller en tablet i hånden på dit barn, når du har travlt med madlavningen eller rengøringen i ulvetimen.

Men det er det ikke nødvendigvis.

Et højt skærmforbrug kan få konsekvenser for dit barn, og konsekvenserne kan indtræffe relativt tidligt i barnets liv.

Et nyt stort studie viser, at børn i etårsalderen, som har et skærmforbrug på en-fire timer om dagen, har større risiko for at få forsinket deres udvikling inden for parametre som talefærdigheder, finmotorik, problemløsning samt personlige og sociale færdigheder sammenlignet med børn, der bruger mindre end en time dagligt foran en skærm. Det skriver CNN.

De negative konsekvenser forekommer især hos de børn, der har fire timers skærmforbrug eller mere.

»Et af de områder, der ikke har fået så meget opmærksomhed i litteraturen omkring skærmtid, er virkningerne af skærmeksponering på meget små børn, især når skærme introduceres til babyer,« siger John Hutton, lektor i generel pædiatri ved Cincinnati Children’s Hospital Medical Center, til CNN og tilføjer:

»Det er bestemt en global bekymring, og jeg tror, ​​at disse resultater gør sig gældende i andre lande.«

Studiet er netop blevet publiceret i det amerikanske tidsskrift JAMA Pediatrics, og det har undersøgt 7.097 børn. De har indgået i et japansk projekt ved navn »Tohoku Medical Megabank Project Birth and Three-Generation Cohort Study«. Børnene blev rekrutteret via 50 graviditetsklinikker og hospitaler i områderne Miyagi og Iwate i Japan mellem juli 2013 og marts 2017.

Studiet måler, hvor mange timer børnene tilbragte foran en skærm, da de var et år gamle, og hvordan de præsterede på parametre som talefærdigheder, finmotorik, problemløsning og personlige og sociale færdigheder, da de var henholdsvis to og fire år gamle.

Studiet viser, at der er sammenhæng mellem skærmtid for etårige og højere risiko for at være underudviklet på ovenstående parametre, når børnene er to år gamle.

Det samme gør sig gældende, når de når fireårsalderen.

»En global bekymring«

Den manglende udvikling gør sig især gældende for børn, der tilbringer mere end fire timer foran skærmen.

Ifølge studiet oplever etårige børn, der havde mere end fire timers skærmforbrug, de største ulemper som toårige:

  • De er 4,78 gange mere tilbøjelige til at have underudviklede talefærdigheder.

  • De er 1,74 gange mere tilbøjelige til at have underudviklede finmotoriske færdigheder.

  • De er dobbelt så tilbøjelige til at have underudviklede personlige og sociale færdigheder ved toårsalderen.

Etårige børn, der havde mellem to og fire timers skærmforbrug, oplevede også langsommere udvikling, omend konsekvenserne var mildere end hos dem, der bruger mere end fire timer foran skærmen:

  • De var omtrent en halv gang mere tilbøjelige til at være underudviklede inden for kategorien problemløsning.

  • De var dobbelt så tilbøjelige til at have underudviklede talefærdigheder som toårige.

Hvorfor?

John Hutton forklarer, at den negative effekt på talefærdighederne kan være forårsaget af, at skærmen stjæler tid fra de øjeblikke, hvor barnet lærer at tale:

»Børn lærer, hvordan man taler, hvis de bliver opfordret til at tale, og meget ofte vil de ikke have muligheden for at lære at tale, hvis de bare sidder og kigger på en skærm. De vil måske lære en masse nye ord, men de øver sig ikke i at udtale ordene eller i at interagere med andre mennesker,« lyder det fra John Hutton.

Han peger også på, hvorfor skærmforbrug kan forhindre børn i at udvikle deres motoriske færdigheder:

»Børn er mere tilbøjelige til at være stillesiddende og ikke være i stand til at øve deres motoriske færdigheder, når de kigger på en skærm, uden at det har et interaktivt eller fysisk element i sig,« siger han.

Det japanske studie er langtfra det eneste, der fokuserer på konsekvenserne af skærmforbrug hos de mindste.

Berlingske har tidligere beskrevet et studie fra Singapore, der har undersøgt børn fra Singapore, da de var henholdsvis 12 og 18 måneder gamle – og så igen, når de var ni år gamle.

Resultaterne viste, at den tidlige skærmeksponering har svækket deres kognitive evner år senere, hvor de i højere grad nu har problemer med hukommelse, koncentration og tilpasning.

Hvad skal du så gøre i stedet?

Konklusionen er altså, at et for stort skærmforbrug kan påvirke dit barn på en lang række parametre:

CNN har talt med to eksperter om, hvad man bør sætte sit barn til at lave i stedet for at ty til skærmen. Her er nogle bud:

  • Lad dit barn læse en bog.

  • Lad dit barn lege med et stykke legetøj.

  • Lad dit barn tegne i tegnebog eller lignende.

Hvis du ikke ser nogen anden udvej end at give dit barn en smartphone eller en tablet, kan du overveje en af følgende ting:

  • Find en app, som indeholder øvelser med et læringsmæssigt formål.

  • Ring til et familiemedlem eller en bekendt, så barnet kan snakke med personen.