Nattelivskoncernen Rekom og firmaet bag appen Nightpay, der er ejet af Rekom, er i Københavns Byret blevet idømt bøder på henholdsvis 150.000 kroner og 50.000 kroner i en sag om anmeldelser på Trustpilot.
Rekom ejer en række barer i Danmark og Norge, og Nightpay er en app, hvor man som medlem kan få rabat og andre fordele i nattelivet.
Trustpilot er en hjemmeside, hvor forbrugere kan give anmeldelser af virksomheder.
I sagen var Rekom og Nightpay tiltalt for brud på markedsføringsloven på grund af 13 positive anmeldelser af Nightpay på Trustpilot, der var skrevet af ansatte i Rekom.
Nattelivskoncernen blev anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden.
Ifølge sagens anklageskrift overtrådte de to virksomheder markedsføringsloven, fordi de positive anmeldelser kunne vildlede forbrugerne.
Nightpay og Rekom nægtede sig skyldige i sagen.
I anmeldelserne skrev de Rekom-ansatte blandt andet, at Nightpay var "genial" og "fantastisk".
I sidste uge blev nogle af dem afhørt i Københavns Byret.
- Det var et kanon produkt at have, og jeg brugte det også selv en del, når jeg gik i byen, sagde et af de indkaldte vidner, der på gerningstidspunktet arbejdede på en bar i Vejle.
Han fortalte i retten, at han skrev anmeldelsen som privatperson og ikke som ansat i Rekom-koncernen.
Rekom beskriver sig selv som Nordens største barkoncern og ejer blandt andet Heidis Bier Bar og Proud Mary.
De 13 positive anmeldelser blev skrevet i løbet af få dage i marts 2020. I november 2021 blev de fjernet, da Rekom blev opmærksom på, at anmeldelserne var skrevet af ansatte.
Jesper Schaltz, der er økonomidirektør i Rekom og direktør i Nightpay, afgav også forklaring i Københavns Byret i sidste uge. Her fortalte han, at han ikke kendte til anmeldelserne, da de blev skrevet.
- Konkret har jeg slet ikke været involveret i det. Jeg er blevet orienteret om sagen, sagde han.
/ritzau/
