Mor til højt begavede børn: Folkeskolen fejler på afgørende punkt

Pernille Zacho drømmer om en folkeskole, hvor der ikke er et loft på læringen. Hendes to børn er elever i folkeskolen – en folkeskole, som ikke er rustet til højt begavede elever.

Siden Pernille Zachos børn var helt små, har de udvist tegn på høj begavelse.

Kalle er det, man ville kalde »en klassisk højt begavet dreng,« forklarer hun. Han lærte sig selv at læse i børnehaven og har en naturlig interesse for tal og bogstaver.

Også storesøster Sommers begavelse stod hurtigt klar for forældrene, efter at hun i tidlig alder begyndte at stille eksistentielle spørgsmål om livet og universet.

I dag er Sommer og Kalle henholdsvis ni og seks år og går begge i en almindelig folkeskole.

Pernille Zacho, der til daglig arbejder som læringsvejleder, møder i høj grad en folkeskole, der ikke er rustet til at imødekomme højt begavede elever. Og det kan få konsekvenser for børnenes trivsel, mener hun:

»Det kan resultere i, at børnene bliver udadreagerende og generer undervisningen. Eller at de trækker sig ind i sig selv og isolerer sig.«

Se interviewet med Pernille Zacho og mød hendes børn i videoen ovenfor. Eller læs mere her.