Minister vil have danskerne til at cykle »20 procent flere ture«

Til trods for stor politisk bevågenhed og massive investeringer i bredere cykelstier, cykelbroer samt supercykelstier har danskerne i de seneste år i stigende grad droppet cyklen. Det skal der gøres noget ved, mener transportminister Trine Bramsen, der nu forpligter sig til at øge antallet af cyklede ture i Danmark.

Antallet af cyklede ture i København og på Frederiksberg er faldet fra 33 procent i 2014 til 23 procent i 2021. Thomas Lekfeldt (arkivfoto)

Danskerne er blevet dårligere til at hoppe på cyklen. Siden 2014 er antallet af cyklister på danske cykelstier således faldet med næsten 14 procent.

Derfor har transportminister Trine Bramsen (S) sat en »ambitiøs« målsætning om, at danskerne i 2030 skal cykle 20 procent flere ture.

Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.

»Vi har en fælles ambition om, at flere skal cykle. Det kræver, at vi arbejder tæt sammen på tværs af stat, kommune og organisationer. Vi skal ikke mindst finde løsninger på, hvordan børnene får glæden ved at cykle,« siger transportministeren Trine Bramsen.

Hun har sammen med en lang række organisationer og myndigheder underskrevet en cykeldeklaration, hvor alle forpligter sig til at arbejde for at øge antallet af cyklede ture i Danmark med 20 procent.

Store fald i storbyerne

Det er især i de større byer, at der er kommet mere plads på cykelstierne.

Men til trods for stor politisk bevågenhed og massive investeringer i bredere cykelstier, cykelbroer samt supercykelstier, så har blandt andet flere københavnere droppet cyklen de seneste år.

Antallet af cyklede ture i København og på Frederiksberg er faldet fra 33 procent i 2014 til 23 procent i 2021.

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan Københavns Kommune ellers i de seneste ti år har brugt i omegnen af 840 millioner kroner på at forbedre cyklisternes kår.

I Aalborg, Odense og Aarhus er antallet af ture taget på cykel faldet fra 22 procent til 15 procent.

Mandag begynder den Nationale Cykelkonference, hvor man skal diskutere cykelfremmende initiativer, der kan vende udviklingen.