Annoncegiganten AFA Decaux anker ikke en bøde på ti millioner kroner, som selskabet for godt to uger siden blev idømt i en sag om aftalt spil på markedet for udendørs annoncering.

Det oplyser National enhed for Særlig Kriminalitet, der i dag huser den afdeling, der tidligere var kendt som Bagmandspolitiet, som har efterforsket sagen og ført den for retten.

I mere end seks et halvt år koordinerede AFA Decaux og en anden virksomhed, Clear Channel Danmark, rabatsatserne, som deres respektive kunder blev tilbudt i forbindelse med reklamering i såkaldte outdoormedier, for eksempel reklameplads ved busstoppesteder, på togstationer og i lufthavne.

Den slags er forbudt i henhold til konkurrencelovgivningen. Meningen er, at virksomhederne selv skal sætte deres priser, så deres kunder kan handle på et marked med fri prisdannelse. Men det skete altså ikke i tilfældet med AFA Decaux og Clear Channel Danmark.

Sidstnævnte virksomhed er også straffet i sagen, men det skete, uden at sagen kom for retten. I april 2024 valgte Clear Channel Danmark nemlig at betale en bøde på seks millioner kroner i sagen og dermed tilstå sin skyld i lovbruddet.

I en pressemeddelelse i forbindelse med Københavns Byrets dom mod AFA Decaux kalder vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Tine Rønde selskabernes adfærd for "en langvarig og alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven".

Også National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) udsendte en pressemeddelelse efter byretsdommen, hvor det fra specialanklager Jan Østergaard lød:

- Jeg er tilfreds med dommen. Det er en alvorlig lovovertrædelse, når konkurrerende virksomheder laver aftaler om deres priser eller handelsvilkår og dermed sætter den frie konkurrence ud af kraft.

Retssagen mod AFA Decaux foregik i Københavns Byret, hvor dommen blev afsagt 23. oktober. I henhold til reglerne om anke skulle selskabet have indbragt sagen for Østre Landsret senest 6. november. Det er ifølge NSK ikke sket, og straffen på de ti millioner kroner er dermed endelig.

/ritzau/