Burgergiganten McDonald's forsøger nu at udbrede sit imperium.
Selskabet har netop åbnet en ny restaurant under navnet CosMc's, som har fokus på drikkevarer og kun har et lille udvalg af mad.
Den første testrestaurant ligger i delstaten Illinois i USA. Planen er at nå op på omtrent ti nye CosMc's hen mod slutningen af 2024.
Der er tale om væsentligt mindre butikker end de klassiske McDonald's-forretninger.
Ideen bag konceptet er få en bid af markedet med salg af drikkevarer, og ifølge flere medier, herunder CNN, vil selskabet ind på samme marked som Starbucks.
»Kaffe er en meget attraktiv kategori,« sagde Jo Sempels, som er McDonald's direktør med ansvar for internationale markeder, ifølge CNN.
En seksarmet robot
Ifølge direktøren er der et betydeligt potentiale.
»Det er stort, meget profitabelt, vokser hurtigt og bygger tydeligvis på en stærk vanemæssig adfærd.«
Udvalget omfatter kolde drikke som iste og slushice, der sælges under navne som eksempelvis Churro Frappé og Sour Cherry Energy Burst.
Navnet CosMc's stammer fra en maskot i form af et seksarmet robotlignende fantasirumvæsen med et kegleformet orange hoved, som optrådte i McDonald's-reklamer fra 1980erne og 1990erne. Det skete sammen med andre figurer fra fantasiuniverset McDonaldland, herunder hovedfiguren, Ronald McDonald. Selskabet lancerede i 1971 McDonaldland og nedlagde det i 00erne som led i en brandomlægning. Kun Ronald Mcdonald overlevede.
Men nu vender CosMc's og en række andre fantasivæsener tilbage og kan fås som samlefigurer.
Ifølge administrerende direktør for McDonald's Chris Kempczinski vil selskabet følge resultaterne fra de ti testbutikker i mindst ét år.


