Gaderne har ligget øde hen, restauranterne været lukkede og butikkerne stået tomme.
Coronapandemien har taget hårdt på den internationale turisme i København, men med faldende smittetryk i Danmark og rundt omkring i en lang række lande er det nu igen muligt for turisterne at krydse grænsen og nyde sommeren i København.
Men turisterne kommer ikke af sig selv, og derfor har Wonderful Copenhagen og VisitDenmark søsat en stor kampagne på tværs af en lang række lande, som udgør hovedstadens primære internationale turismemarked, så de udenlandske gæster igen vil strømme til hovedstaden for at nyde godt af byens gastronomiske scene og kulturelle tilbud.
Kampagnen tager afsæt i de kernefortællinger, som København er kendt for rundt omkring i verden. Det er storbyen, hvor man kan cykle til alt, tage en badetur i havnens rene vand og lade sig inspirere af de grønne og bæredygtige løsninger, som findes rundt omkring i byen.
Det fremgår af pressemeddelelsen om kampagnen, at erhvervsminister Simon Kollerup (S) ser positivt på samarbejdet mellem Wonderful Copenhagen og VisitDenmark.
»København er klar til at byde både danske og udenlandske gæster velkommen. Vi skal naturligvis stadig passe på hinanden, men København har masser af plads og gode oplevelser at byde på – både her i sommer og resten af året. Det skal vi ud at fortælle, så vi kan få endnu mere liv i byen, på hoteller, restauranter og museer,« lyder det fra Simon Kollerup.
Og det er da også nødvendigt at få sat gang i byen igen, for konkurserne lurer faretruende rundt om hjørnet.
29 procent af Dansk Erhvervs medlemmer i turisme- og oplevelsessektoren vurderede i maj, at der var nogen eller meget stor risiko for afvikling af deres virksomhed inden for de kommende tre måneder. På tværs af alle virksomheder inden for alle brancher er der tilsvarende kun syv procent med samme pessimistiske vurdering.
Benhård konkurrence
På nuværende tidspunkt er kampagnen fra Wonderful Copenhagen og VisitDenmark rettet mod nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt USA.
Storbritannien og Kina er endnu ikke en del af kampagnen, men forventes at blive det så hurtigt, som situationen tillader det. Parterne følger situationen i Storbritannien »nøje«, så kampagnen også kan sættes i gang der, når de lokale restriktioner ophæves.
Wonderful Copenhagens administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen, siger, at »det er helt afgørende« for hovedstadens turismeerhverv, at verden nu gradvis åbner, og den internationale markedsføring af København kan genoptages.
»Konkurrencen bliver dog benhård mellem storbyer internationalt, dels fordi storbyturister har et højt gennemsnitligt døgnforbrug, dels fordi færre vil rejse de kommende år. Derfor skal vi stå sammen om en stærkere markedsføring, som fører til størst mulig lokal omsætning i hovedstaden,« siger Mikkel Aarø-Hansen.
Ekstra penge til markedsføring
Kampagnen tager afsæt i den fælles strategi, som de to organisationer lancerede i starten af året med en budgetramme på op til 45 millioner kroner til markedsføring af hovedstaden i 2021.
I maj blev et bredt politisk flertal enige om en sommer- og erhvervspakke på i alt 1.565 milliarder kroner, der skulle give »de mest trængte brancher en særlig hånd«, så de kunne komme »bedst muligt tilbage«. Ud af den sum skulle en del gå til det hårdtprøvede turismeerhverv. Helt konkret 295 millioner, som primært skulle placeres i de større byer, hvoraf København er én af dem.
En del af pakken – 110 millioner – blev også afsat til at gøre det billigere at rejse indenrigs i løbet af sommeren, mens det danske kulturliv også fik en økonomisk indsprøjtning.
Det fremgår også af pressemeddelelsen om den nye kampagne, at Jan Olsen, der er administrerende direktør i VisitDenmark, ser positivt på, at regeringen og en bred vifte af Folketingets partier har sendt penge efter turismebranchen til international markedsføring.