Samlet set skal der bruges 161 milliarder kroner på infrastruktur i landet frem mod 2035, men hovedparten kommer til at ligge i Jylland, ifølge Infrastrukturplanen, som Berlingske har fået at se inden offentliggørelsen senere i dag.
Aftalen lægger op til, at der skal bruges 64 milliarder kroner på veje i den ny plan.
86 milliarder kroner skal gå til jernbaner og kollektiv trafik, mens 11 milliarder er afsat til forskellige puljer. 55 milliarder kroner vedrører projekter, der allerede er sat i gang.
Der er sat penge af til især den nordlige del af den midtjyske motorvej omkring Viborg, mens den sydlige del må vente til efter 2035.
Den østjyske motorvej E45 skal udbygges for 6,2 milliarder kroner, men i Randers må man vente på udbygningen mellem Randers og Aarhus Nord til efter 2035.
Selvom de fleste projekter tilgodeser Jylland, bliver der også åbnet for en håndfuld projekter i det sjællandske.
I aftalen er der blevet plads til både en Kalundborgmotorvej, en Frederikssundmotorvej, en motorvej ved Næstved og på Amager og ved Ring 4 i København, står der i infrastrukturplanen.
Der sættes blandt andet penge af til et stykke af den såkaldte Hærvejsmotorvej – en ny nordsydgående motorvej i det centrale Jylland.
Derudover kommer der en tredje Limfjordsforbindelse i Aalborg, ligesom man i Aarhus kan glæde sig over grønt lys til en tunnel under Marselis Boulevard.
Der afsættes 2,2 milliarder kroner til en helt ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten. Arbejdet sættes i gang i 2026.
Endelig kommer der flere letbanestrækninger og BRT-busser for over tre milliarder kroner.