Kunstig intelligens gør sit indtog på Roskilde

Roskilde Festival bruger kameraer og kunstig intelligens til analyse menneskemængdernes bevægelser. Det er et værktøj til at forbedre sikkerheden. 

Roskilde Festival har sat kameraer op på bestemte steder på festivalpladsen, og videomaterialet analyseres ved hjælp af kunstig intelligens. Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Kunstig intelligens er ved at gøre sit indtog på Roskilde Festival. 

På festivalpladsen, som åbner onsdag klokken 16, er der sat kameraer op. Videomaterialet analyseres af kunstig intelligens, som har fokus på, hvordan festivalgæsterne går, hvordan de fordeler sig, og hvornår pladsen foran scenerne bliver fyldt op.

Det skriver DR.

Formålet med at anvende kunstig intelligens i denne sammenhæng handler om sikkerhed. Det handler om at få spredt gæsterne på pladsen mest muligt, fortæller Morten Therkildsen, som er sikkerhedschef på Roskilde Festival, til mediet.

»Vi går meget op i at sikre, at når folk bevæger sig fra et punkt til et andet, at de så kan bevæge sig, hvor det er rart og behageligt. Vi har nogle planer for, hvordan vi udfylder scenerne ordentligt. Og det er altid en udfordring at få det på plads,« siger Morten Therkildsen ifølge DR.

Informationen, som kommer ud af systemet, kan sikkerhedsfolkene bruge næste år, når de skal forbedre indretningen af festivalpladsen.

Den største tragedie i festivalens historie skete i 2000. Ni deltagere døde, efter at de var blevet mast foran Orange Scene ved en Pearl Jam-koncert. Episoden førte til en lang række ændringer.

Adspurgt om ai kan hjælpe med at undgå dødsfald, siger Morten Therkildsen, at han ikke er sikker på, at man nogensinde når dertil, fordi en menneskemængdes bevægelser er en kompleks størrelse. 

Men han føler sig til gengæld overbevist om, at ai kan medvirke til, at sikkerhedsfolkene bliver dygtigere, og opgaverne på sin vis bliver nemmere. 

Testprojektet er blevet til i samarbejde med elever fra Danmarks Tekniske Universitet, skriver DR. 

Det er ikke helt nyt med kunstig intelligens på Roskilde Festival. Fra 2014 til 2017 frem har forskere fra blandt andet Copenhagen Business School samarbejdet med Roskilde Festival om at anvende »big data« og kunstig intelligens, som via festivalgængernes gps-data og festival-appen kunne anvendes til at forudsige antallet af tilskuere ved en koncert.

Nu tager Roskilde Festival så næste skridt i brugen af kunstig intelligens.