Kommune erkender ansvar og betaler erstatning i sag om omsorgssvigt
Det vigtigste er, at kommunen anerkender, at det, der skete, ikke var i orden, siger kvinde efter forlig.

Det vigtigste er, at kommunen anerkender, at det, der skete, ikke var i orden, siger kvinde efter forlig.

Morsø Kommune gjorde ikke nok, da en pige for cirka 20 år siden blev udsat for omsorgssvigt.
Det anerkender kommunen i et forlig, hvor den er gået med til at betale den nu voksne kvinde Cæcilie Jensen 300.000 kroner.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra advokatfirmaet Advokaterne Bonnez og Ziebe, der kalder sagen historisk.
Desuden bekræfter kommunen, at der er indgået forlig.
- Først og fremmest vil vi gerne sige, at Morsø Kommune tager sager som den omhandlede meget alvorligt. Det gør indtryk, skriver kommunen i en udtalelse, som er sendt til Ritzau.
Ifølge kommunen bygger forliget på en vurdering af kvindens situation, de oplysninger der forelå, samt det ansvar som kommunen havde på daværende tidspunkt.
- Vi har indgået et forlig, fordi vi på baggrund af den konkrete persons helt særlige forhold og situation må erkende, at kommunen dengang ikke gjorde nok.
- Det ansvar tager vi på os, skriver Morsø Kommune.
Kommunen anerkender ifølge advokatfirmaet i forliget, at den i perioden 2005-2010 i den konkrete sag tilsidesatte sine positive forpligtelser over for Cæcilie Jensen efter Menneskerettighedskonventionens artikel 3.
Artikel 3 handler om, at ingen må udsættes for umenneskelig eller vanærende behandling.
Cæcilie Jensen har i sagen gjort gældende, at kommunen gennem flere år havde eller burde have haft kendskab til alvorlige forhold i hjemmet.
Det gælder gentagne underretninger om manglende mad, manglende voksentilsyn, vold, svigtende hygiejne og mistrivsel, men at de iværksatte tiltag ikke var egnede eller tilstrækkelige til at beskytte hende.
Selv om Cæcilie Jensen nu får 300.000 kroner, som med renter løber op i cirka 313.000 kroner, så handler det for hende ikke om pengene.
- For mig handler sagen ikke om penge. Det vigtigste er, at kommunen nu anerkender, at det, der skete, ikke var i orden.
- Jeg håber, at min sag kan give andre mod til at sige fra og søge hjælp, også selv om det kan virke uoverskueligt at starte en sag mod en kommune, siger hun i pressemeddelelsen.
Hendes sag er blevet ført af advokatfuldmægtig Kristine Backe Laursen, som kalder forliget en vigtig anerkendelse.
- Det er en principielt vigtig anerkendelse. Når en kommune gennem underretninger og eget journalmateriale har viden om, at et barn lever under alvorligt belastende forhold, følger der en reel handlepligt.
- Denne sag viser, at det nytter at rejse krav – også mange år efter – når dokumentationen viser, at myndighederne ikke beskyttede barnet tilstrækkeligt, siger hun.
Så vidt hun er bekendt, er det usædvanligt, at en kommune i en sag som denne i et forlig udtrykkeligt anerkender at have krænket Menneskerettighedskonventionens artikel 3.
- Det har stor betydning, ikke kun for Cæcilie, men også for den bredere debat om kommuners ansvar i alvorlige børnesager og muligheden for at løfte bevisbyrden herfor, siger Kristine Backe Laursen.
Cæcilie Jensen har i sagen også fået støtte og vejledning fra Børns Vilkårs Erstatningsrådgivning, som hjælper personer i sager om offentligt omsorgssvigt.
Børns Vilkår fører ikke retssagerne, men kan blandt andet støtte med vurdering af sagen og kontakt til en advokat.
/ritzau/