I august blev der fundet fejl i blandt andet danske F-35-flys katapultsæder, som medførte at fire ud af seks leverede måtte blive stående på jorden.
Og nu er flyene igen ramt af problemer, som også kan ende med at påvirke de danske flyleverancer.
Denne gang er det en kinesisk komponent i flyene, som medfører så store besværligheder, at ikke et eneste fly ruller ud af fabrikken, før problemet er løst. Komponenten må nemlig slet ikke bruges i det avancerede jagerfly, som produceres af Lockheed Martin.
»Programkontoret har indført et midlertidigt stop for modtagelse af F-35 fly fra producenten, da programkontoret blev gjort opmærksom på, at der er anvendt en metallegering omfattet af amerikansk importforbud i et af flyets komponenter,« oplyser Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) til Berlingske.
»Eventuelle konsekvenser for fremtidig levering af danske fly kendes ikke. Det næste danske fly skal efter planen leveres i 1. kvartal 2023,« lyder det i en skriftlig kommentar.
FMI: Påvirker ikke flyvesikkerhed
Det var en underleverandør, som ifølge forsvarsnyhedssiden The Drive meldte ind, at den havde opdaget, at der var brugt en kinesisk produceret legering i en komponent, den havde leveret.
Den kinesiske legering af kobolt og den sjældne jordart samarium blev brugt i en magnet, som igen indgår i den såkaldte IPP, som blandt andet bruges til at starte F-35-flyet op og nedkøle dets systemer på jorden.
Der er ikke fundet sikkerhedsmæssige problemer ved materialet, som i stedet er i modstrid mod et amerikanske forbud om at købe bestemte metaller fra lande som Kina, Iran, Nordkorea og Rusland.
Også FMI understreger, at leverede fly fortsat må flyve, og at der ikke er for eksempel spionagerisiko forbundet med fundet.
»Det internationale programkontor har oplyst, at komponenten ikke transmitterer information eller påvirker flyets integritet. Der er således ikke påvirkning af flyets ydeevne, kvalitet, flyvesikkerhed eller sikkerhed i øvrigt,« skriver FMI til Berlingske.
Forventning om flere F-35 til Danmark
En alternativ leverandør af legeringen til magneten skal allerede være fundet. Men det står endnu ikke klart, hvornår nye fly igen får lov at køre ud fra fabrikken.
Ifølge Lockheed Martin skal selskabet producere mindst 148 F-35-fly i år, og de første 88 er allerede leveret til kunderne.
Produktionen og test af flyene fortsætter angiveligt upåvirket af den usædvanlige situation.
Danmark har bestilt samlet 27 F-35 fly til knap en halv milliard kroner stykket, og har indtil videre modtaget seks, som piloter nu træner på i USA. Det første kommer til Danmark næste år.
I forbindelse med de kommende politiske forhandlinger om forsvarsforlig forventes det, at Danmark bestiller flere fly end de 27, hvoraf de seks skal forblive fast i USA.