I USAs præsidentvalgkamp kommer Bruce Springsteen endnu engang på banen

Demokraternes præsidentkandidat, Joe Biden, har trukket rockikonet Bruce Springsteen frem fra pladesamlingen i sin valgkamp. Det er langtfra første gang, at kandidater benytter sig af titelmelodier, og det er ikke gået lige godt hver gang.

»The Rising« hedder nummeret fra Bruce Springsteen, som Demokraternes præsidentkandidat, Joe Biden, nu bruger i sin valgkamp. Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

Et godt show har brug for en god titelmelodi, og Demokraternes præsidentkandidat, Joe Biden, har nu valgt sin.

Den kommer fra The Boss – Bruce Springsteen – med nummeret »The Rising«.

Mandag delte Joe Biden en kampagnevideo til tonerne af »The Rising« og til billeder af nedslagspunkter fra Donald Trumps præsidentperiode.

Valgkampe i USA er på mange måder et stort show. De er blandt de allermest sete TV-begivenheder, hvis man ser bort fra en absolut meget vigtig begivenhed – Super Bowl, der indtager 29 pladser ud af top 30 over de mest sete TV-udsendelser nogensinde i USA.

Tidligere præsident Barack Obama beskriver det ligeledes som et show. Det udlagde han i en tale i nat dansk tid, hvor han beskrev den nuværende præsidents embede som et »realityshow«.

»(Han har ikke, red.) vist nogen interesse i at behandle præsidentembedet som andet end endnu et realityshow til at få den opmærksomhed, han higer efter.«

At amerikanske præsidentkampagner har brug for en titelmelodi er langtfra et nyt fænomen. Traditionen strækker sig helt tilbage til år 1800 med føderalisten John Adams, der havde sangen »Adams and Liberty«.

Lige siden har der været mange eksempler på storladen messingsuppe, der har haft til formål at puste vind i sejlene hos kandidaterne – med svingende held.

Demokraternes præsidentkandidat i 2016, Hillary Clintons sangvalg drev ifølge amerikanske medier efter sigende personer med tæt kontakt til Clintons kampagne til vanvid. En journalist ved mediet The Daily Beast skrev om sangen »Fight Song« af kunstneren Rachel Platten:

»Jeg vil hellere bindes til en stol og tvinges til at høre »Tiny Dancer« ni timer i streg end at høre »Fight Song« én gang til.«

»Hvis jeg hører »Fight Song« én gang mere, melder jeg mig ind i ISIS (terrororganisationen Islamisk Stat, red.).«

At Bruce Springsteen bliver brugt som redskab i valgkampagner er heller ikke nyt. Rockmusikeren har med sit nede på jorden-islæt været benyttet af flere præsidenter og kandidater, der vil appellere til arbejderklassen.

Et berømt eksempel var, da USAs republikanske præsident Ronald Reagan henviste til sangen »Born in the USA« under kampagnen for hans genvalg.

På trods af sit opløftende omkvæd handler »Born in the USA« om, hvordan en amerikansk Vietnam-veteran drager fra samlebåndet til frontlinjen og vender tilbage til et hjemland i krise. Et hjemland, der ikke sætter pris på ham, og en detalje, som Reagan overså.

I 2016 var Donald Trumps kampagnesang Rolling Stones-hittet »You Can't Always Get What You Want«.

Det brød de britiske rocklegender sig ikke om og truede Donald Trump med søgsmål, hvis han fortsatte med at bruge sangen.

Det samme gjorde familien til den afdøde musiker Tom Petty, der i en udtalelse sagde, at Petty »aldrig ville ønske, at en af hans sange blev brugt i en hadkampagne«.