Senere i dag mødes borgerrepræsentationen i København for at stemme om en model, der får drastisk indflydelse for de stærkt omdiskuterede el-løbehjul i København.
I godt halvandet år har løbehjulene skabt debat, blandt andet fordi flere brugere parkerer deres løbehjul på veje, fortove eller foran cykelstativer.
I eftermiddag bliver det formentlig slut med løbehjul i langt størstedelen af København. Det har Kristian Agerbo, der er global direktør for politik og udvikling i løbehjulsfirmaet Voi, indstillet sig på.
»Det betyder reelt et forbud. Det betyder, at hverken vores virksomhed eller de andre virksomheder, som er repræsenteret i København, kan operere i byen længere på nogen måde,« siger han.
Problemer med parkering
Politikerne på rådhuset vil have løst problemerne med, at løbehjulene fylder og er til gene i bybilledet. Der har været flere modeller på banen til at løse problemet, men modellen, som højst sandsynligt bliver stemt igennem senere i dag, vil være den mest indgribende for Voi og de øvrige firmaer bag transportmidlerne.
I mandags diskuterede Teknik- og miljøudvalget emnet. Forvaltningen havde indstillet, at man skulle vælge en model, der hed »model 1«. Den gik ud på, at der skulle være obligatoriske parkeringspladser i Indre By, og mere »flydende parkering« i resten af byen, så man kan søge om tilladelse til at parkere.
Men dén model blev ikke valgt.
I stedet lagde udvalget sig fast på en anden model, som var mere restriktiv, og som gik på, at man slet ikke måtte parkere i Indre By, men at man godt må parkere i resten af byen. Den model blev valgt, men med et ændringsforslag fra Socialdemokratiet, som sagde, at i stedet for at have forbud mod parkering i Indre By, så havde man forbud mod parkering i hele byen. Inklusiv brokvartererne.
Bred opbakning
Den model havde i mandags et flertal af borgerepræsentationens opbakning med Enhedslisten, SF, Alternativet og Socialdemokratiet.
»Det gør det helt umuligt,« siger Kristian Agerbo.
Har I ikke mulighed for at finde andre løsninger til parkering?
»Grunden til, at folk bruger delecykler, deleløbehjul og delebiler, er, fordi de er tilgængelige inden for en relativt kort afstand. Det er ikke muligt, hvis der ikke er nogen steder, hvor de kan parkeres i byen,« siger han:
»Lad os sige, at man leder efter et løbehjul i Indre By, og man skal ud til Valby for at hente det – så har man nok fundet en anden transportform i mellemtiden.«
El-løbehjulene gjorde sit indtog i bybilledet i januar 2019, da Folketinget gav grønt lys til, at el-løbehjul må køre i Danmark.
Umiddelbart efter sendte de to internationale opstartsvirksomheder, svenske Voi og tyske Tier, deres løbehjul på gaden i København.
Det var langt fra alle tilfredse med, da der har været sat fokus på sikkerheden på de nye køretøjer, uansvarlig brug af dem og – naturligvis – parkeringen af dem.
I mandags satte Radikale Venstre en stopper forhandlingerne i Teknik- og miljøudvalget, efter at det viste sig, at der var et flertal for et forbud mod el-løbehjul i byen.
»Jeg er utroligt skuffet over de partier, som de facto i dag har præsenteret os for en løsning, der betyder, at der ikke skal være løbehjul i København,« sagde partiets Mette Annelie Rasmussen til Ritzau.
Anerkender problemerne
Hun så modellen som et forbud, og det er Kristian Agerbo enig i.
»Det er reelt bare et forbud i forklædning. Der er ikke så meget andet i det. Vi synes bare, at det er ærgerligt, for vi har faktisk teknologien til at kunne guide folk ind i de her parkeringspladser og kunne sørge for, at folk parkerer i dem. Vi kan styre GPSen helt ned til under en meter,« siger han.
Han fortæller, at Voi har set på muligheden for at betale for arealer til parkeringspladser, men at kommunen ikke vil stille sådanne arealer til rådighed.
»Vi anerkender, at der har været et problem med parkering. Vi synes ikke, det er i orden, at man parkerer sit løbehjul hvor som helst, og det skal selvfølgelig løses, men vi har foreslået løsninger til obligatoriske parkeringspladser og parkeringsstativer, og vi er parat til at efterkomme det meste,« siger han.