Da rytterne forlod dansk jord, troede de fleste, at det var slut med Tour de France i Danmark.

For Grand Départ i København og de efterfølgende to etaper på dansk jord blev omtalt som enestående begivenheder, der kun ville kunne opleves én gang i vores levetid.

Men efter dansk succes – både som værtsland og blandt de danske ryttere, som var klædt i gult og prikket – er der nu stor sandsynlighed for, at Touren vender tilbage til Danmark.

Sådan lyder det i hvert fald fra dem, der fik verdens største cykelløb til Danmark, Alex Pedersen og Joachim Andersen.

Sidstnævnte, der stadig befinder sig i Paris, da Berlingske ringer til ham, føler sig overbevist. Og forklaringen er simpel:

»Jeg har talt med franskmændene,« siger Joachim Andersen.

Han har igennem de seneste ti år været i jævnlig kontakt med Tour de Frances team, og under sommerens etaper har han regelmæssigt talt og sms'et med direktøren, Christian Prudhomme.

Allerede inden Touren ramte Danmark i starten af juli blev det ifølge Joachim Andersen nævnt, at det måske ikke behøvede at være en engangsforestilling. Dog stod det klart, at franskmændene blev nødt til at måle succesen med årets tre første etaper, før man kunne tage stilling til fremtiden.

Og etaperne gik over al forventning.

Ifølge Tour de Frances egne tal, så 2.362.000 danskere cykelløbets første tre etaper på tv eller ved sidelinjen. Det er næsten dobbelt så mange som året før, og danskernes begejstring var tydelig for alle:

»Først startede vi i Tivoli, hvor rytterne bliver modtaget som rockstjerner. Her siger Prudhomme og hans hold til mig, at det er den bedste præsentation, de har set. Så har vi regnvejrsetapen i København, hvor han siger til mig: 'Det regner, og der er fyldt med mennesker. Så begynder det at regne lidt mere, og hvad gør danskerne? De står fast'. Folk løb ikke, da det regnede, man rykkede bare tættere sammen,« siger Joachim Andersen:

»På de billeder man har fra de to efterfølgende etaper rundt i landet, kan man se, at der er helt proppet med mennesker, og det starter Touren på en måde, der får franskmændene helt op og ringe,« fortsætter han.

Tour de Danmark

Ikke kun afviklingen på dansk jord og det danske publikum imponerede. De danske ryttere dominerede cykelløbet og vandt fire etaper. Deres præstation gjorde indtryk på franskmændene.

Hurtigt kom Magnus Cort i den prikkede trøje, hvilket affødte en særlig kommentar fra Christian Prudhommes kommunikationsansvarlige:

»Måske skal vi ændre navnet fra Tour de France til Tour de Danmark,« sagde han jokende ifølge Joachim Andersen.

Søndag var Jonas Vingegaard officielt vinder af cykelløbet, og det markerede for alvor et løb, der har været præget af Danmark.

Efter overrækkelsesceremonien gav Joachim Andersen hånd til sine franske kollegaer og takkede for godt samarbejde gennem årene. Her faldt kommentaren igen fra Christian Prudhommes medarbejder: »Tour de Danmark«.

»Jeg er så sikker, som man nu kan være, på, at Touren kommer til Danmark. Spørgsmålet er bare hvornår,« siger Joachim Andersen til Berlingske.

Mange om buddet

Forud for dette års Tour de France havde diverse danske profiler i årevis arbejdet på at få cykelløbet til Danmark, men Joachim Andersen og Alex Pedersen er blevet krediteret for at være dem, der endelig fik det til at ske.

Det tog godt og vel ti år med utallige møder, telefonopkald og håndtryk, for franskmændene skulle først overbevises om, at cykelløbet kunne afholdes i Danmark. Det har man nu bevist, og dermed kan det være nemmere at få Touren igen, mener Alex Pedersen.

Alligevel vil der formentlig gå en årrække, før Danmark igen kan komme på tale, mener han.

Næste gang finder Grand Départ sted i Bilbao i Spanien, og der går rygter om, at det året efter er Italiens tur, når Paris skal være vært for OL.

Alex Pedersen spår, at hvis Danmark igen skal være vært, vil det nok først ske omkring 2030. Efter Spanien og Italien vil franskmændene formentlig gerne selv afholde Grand Départ, inden de igen rykker ud for landets grænser.

Og man skal huske på, at der er mange andre om buddet, siger han:

»Fordi det har været en succes i Danmark – og her tænker jeg på det logistiske omkring at få det hele tilbage til Frankrig – har franskmændenes forretningsgrundlag rykket sig med 800 kilometer,« siger han.

Nu kan andre nationer se, at det er muligt. Alex Pedersen nævner Tyskland, Østrig og Norge som lande, der formentlig kunne være interesserede i at være værtsland.

»Vi har også nogle rigtig dygtige slovenske cykelryttere i verden for tiden, og der er ikke så langt til Slovenien fra den sydfranske grænse, så det kunne være, at der nu sidder nogle politikere og godtfolk der og tænker: 'Vi skal få løbet hertil'. Man skal huske på, at der konstant ligger 12-15 byer i ASOs (fransk organisation, der organiserer Tour de France og andre cykelløb, red.) pulje,« siger han.

Langs ruterne var der fyldt med danske fans, og stemningen blandt publikum gjorde indtryk på rytterne og Tour de France.
Langs ruterne var der fyldt med danske fans, og stemningen blandt publikum gjorde indtryk på rytterne og Tour de France. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)

Andre vil være det nye København

Der er ingen tvivl om, at den danske opbakning efterlod franskmændene glade og tilfredse, mener Alex Pedersen, men der er typisk stor opbakning, når cykelløbet finder sted i udlandet.

Han henviser til Bruxelles i 2017, hvor der ved blot én enkelt etape var omkring en million fremmødte. Det er over dobbelt så mange, som mødte op i København.

»Hvis du går ind på YouTube, kan du se, at der også var sort af tilskuere i 1996, da løbet var i Holland. Eller i Yorkshire i 2014, hvor sportsdirektøren ikke kunne holde ind i bil for at tisse, fordi der var så mange tilskuere ved ruten. Sådan er det med Touren, når den kommer uden for Frankrigs grænser,« siger han og fortsætter:

»Men vi har intet gjort i Danmark, der skulle diskvalificere os, vi har gjort alt til UG med kryds og slange og arrangementet gik fantastisk. Alle har været glade.«

Danmark chance for at gentage succesen er altså ikke blevet dårligere, men den er heller ikke hjemme.

Grand Départ uden for København

Det handler også om økonomi, mener han. Sidst på året vil en dansk rapport blive offentliggjort, og her vil det fremgå, hvorvidt det har kunnet betale sig for Danmark at lægge veje til løbet.

For alle kan blive enige om, at det var en folkefest at afholde Touren, men det kræver penge – mange millioner – at være værtsland, og der skal være politisk opbakning til projektet. Derfor mener han, at rapporten godt kan gå hen og få meget betydning for, om der igen vil være Tour de France i Danmark.

Meget er stadig uvist, og ifølge Alex Pedersen er der ingen aftaler på nuværende tidspunkt:

»Jeg kan love dig for, at Christian Prudhomme ikke har lavet en aftale om, at Tour de France kommer igen i næste uge. Eller inden for det næste par år,« siger han.

Derfor er han heller ikke meget for at spå om, hvilke danske byer, der kunne være på tale, hvis – eller når – Touren kommer igen. Han forestiller sig dog, at København ikke ville være en af dem.

Det var Tour de France, der besluttede at starte i den danske hovedstad, og løbet plejer ikke at starte i den samme by to gange. Eftersom »H.C. Andersen blev brændt af i år«, forestiller Alex Pedersen sig, at Odense – forfatterens hjemby – kunne komme på tale. Det er dog rent hypotetisk, siger han.

»Men hvis man skal ud at bruge så mange penge igen, kunne det godt være, at man skulle vise noget andet af Danmark end København, og det vi allerede har set. Det kunne være Nordjylland, Langeland, Lolland-Falster. Jeg tror ikke, der er en borgmester med respekt for sin borgmesterkæde, der ikke vil være med i det her, hvis nogen ringede på døren og tilbød det,« siger han:

»Det er egentlig bare fantasien, der sætter grænser.«