Fra torsdag eftermiddag blev et russisk skib fulgt tæt, mens det sejlede sin vej gennem de danske farvande, og det er ikke i sig selv usædvanligt, men usædvanligt bliver det, fordi der er tale om skibet »Sparta«, som er et fragtskib – og altså ikke et skarpt fartøj.
Ifølge Jyllands-Posten, der har historien, stævnede skibet onsdag ud fra Kaliningrad-enklaven i Østersøen, og fredag befandt det sig i Kattegat ud for Grenaa.
Ifølge Kenneth Øhlenschlæger Buhl, orlogskaptajn, ekstern lektor ved Syddansk Universitet og tidligere militæranalytiker ved Forsvarsakademiet, er det bemærkelsesværdigt og ikke normalt.
»Der sejler simpelthen for mange skibe gennem danske stræder – også russiske – til, at Søværnet kan følge dem alle, så der må være en eller anden form for begrundet formodning om, at det pågældende skib udgør en særlig interesse,« siger han til avisen og understreger, at der ikke nødvendigvis er foregået noget fordækt.
Aktuelt ligger fragtskibet »Sparta« ud for Klitmøller i Nordvestjylland og er tilsyneladende ikke længere under dansk overvågning, viser kortet på hjemmesiden Vesselfinder.com, hvor man kan følge den globale skibstrafik live.
Det har kurs mod Port Said i Egypten og vil ifølge Vesselfinder.com være fremme om 17 dage.
Altså kan overvågningen af det russiske fragtskib også blot have været en del af den rutinemæssige overvågning, som den danske flåde hver dag udøver.
Overvågningen af »Sparta« er sket på et tidspunkt, hvor den dansk-kinesiske stirrekonkurrence mellem fragtskibet »Yi Peng 3« og Marinehjemmeværnet stadig står på, efter det kinesiske skib havde sejlet i en rute, der fik flere til at mistænke skibet for at stå bag overrivningen af to datakabler, der løber mellem henholdsvis Sverige og Litauen samt Finland og Tyskland.
Undersøgelserne i den sag er fortsat i gang, og det kinesiske skib har ikke sejlet væk endnu.