Forsker om vold i skolen: »Der ligger også et ansvar hos de andre elever«

Når børn er voldelige i skolen, hænger det ofte sammen med, at de føler sig ignoreret og usynliggjort af andre børn. Man skal derfor fokusere på fællesskabet i klasselokalet snarere end på den udadreagerende elev, hvis man vil problemerne til livs, mener inklusionsforsker.

Christina Holm Poulsen, forsker og lektor ved University College Syd, påpeger, at problemet med inklusion opstår, hvis man alene flytter børn med særlige behov ind i en almindelig folkeskole, men ikke arbejder med at gøre dem til en del af fællesskabet. »Det er vigtigt, at børnene oplever at være inddraget og have indflydelse i klassen,« forklarer hun. Michael Drost-Hansen

Har du oplevet problemer med skolevold i dit barns skole? Så vil vi meget gerne høre fra dig. Kontakt indlandsredaktør Kasper Krogh på kkh@berlingske.dk.

Børn, der slår, sparker eller taler i en grov tone i klasseværelset, bliver ofte udadreagerende, fordi de oplever, at klassekammeraterne udelukker dem fra fællesskabet.