Forsinket hjælp til barn uden åndedræt fik ham til at slå alarm. Nu får 112-hjælpen ros

I 2021 blev det afsløret, at der var tusinder af »mistede opkald« til 112, hvor borgere ikke kom igennem, som de burde, til vagtcentralen i Region Hovedstaden. Nu er andelen af »overløbsopkald« faldet markant, viser ny opgørelse. Men der er stadig rum for forbedring, lyder det fra en af frontfigurerne bag den massive kritik af akutsystemet.

Fællestillidsrepræsentant for medarbejderne i første led på 112, Andreas Keil, fra Hovedstadens Beredskab fortalte i 2021 om en følelse af frustration og afmagt blandt medarbejderne over de mange mistede opkald til 112-akutsystemet. Det har nu ført til forbedringer. Hver måned er der på landsplan omkring 40.000-45.000 opkald til 112, som vurderes at være sundhedsrelaterede. Søren Bidstrup

For to år siden var det en stærkt bekymret fællestillidsmand for medarbejderne i Hovedstadens Beredskab, der slog alarm og rettede en hård kritik mod den hjælp, som 112-akutsystemet kunne yde til nødstedte borgere.

Alt for mange gange endte de i en telefonkø, fordi der ikke var kapacitet nok til hurtigt og optimalt at håndtere deres opkald, når alarmcentralen stillede videre til de hårdt pressede sundhedsfaglige eksperter på Region Hovedstadens vagtcentral.