Julekalenderen er udviklet af 12 forskellige youtubere og indeholder ifølge producenten nogle af deres personlige favoritprodukter.
Den har kostet 695 kroner, og dens indhold har ifølge hjemmesiden en samlet værdi på 1.297 kroner.
Et godt tilbud, skulle man tro. Men ikke ifølge Lonnie Jensen, som har købt julekalenderen Juletuben til sin 11-årige søn.
Da hun så indholdet, blev hun slemt skuffet, fortæller hun i TV 2-programmet »Go' morgen Danmark«.
Bag lågerne findes blandt andet kopnudler, en pose nødder, en Pepsi Max, en lille chokoladejulemand, en vingummiburger, armbånd, batterier og ingefærshots.
Også Elisabeth Hitchinson, som har købt kalenderen til sin 15-årige søn, er skuffet. Da hun vejede kalenderen, nåede vægten ikke op på de lovede otte kilo – kun tre.
»Jeg føler mig snydt. Det er virkelig min følelse af det,« siger hun til B.T.
Lonnie Jensen og Elisabeth Hitchinson er ikke de eneste, der er utilfredse. På Trustpilot er flere forældre stærkt kritiske overfor den ellers udsolgte julekalender.Youtuber tager afstand fra produktet
Morten Münster, som er en af de youtubere, der har været med til at lave julekalenderen, siger da også til TV 2, at han nu tager afstand fra den:
»Set i bakspejlet skulle vi ikke have sagt ja til at optræde med vores navn og ansigt på pakkekalenderen, fordi vi ikke på forhånd vidste, hvad salgsprisen ville blive. Det fortryder vi. Vi synes, at prisen er for høj, i forhold til at pakkekalenderen er lavet til børn. Da vi hørte om pakkekalenderen første gang, syntes vi, at det var et hyggeligt projekt, som kunne blive en sjov og anderledes julekalender,« siger han.
Producenten Multimarketing er ikke enig i kritikken.
Direktør Palle Østergaard fortæller, at han har fået mange positive henvendelser og fastholder, at kalenderens indhold har en værdi på knap 1.300 kroner. Han har over for TV 2 afvist at fremsende dokumentation på værdien.
Han siger videre, at man er velkommen til at returnere kalenderen, hvis man er utilfreds med den.
Over for B.T. erkender Palle Østergaard, at »det var en dum fejl«, at der står, at julekalenderen vejer otte kilo, når det ikke er tilfældet.
Hvis det skulle vise sig, at værdien er mindre end det lovede, er der tale om vildledende markedsføring. Det understreger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.
Som forælder skal man være særligt opmærksom på, at influencere og youtubere har en enorm »magt over børn«, lyder det.
Otte influencere anmeldt til politiet
Sagen om julekalenderen kommer i kølvandet på, at Berlingske i november kunne fortælle, at Forbrugerrådet Tænk har anmeldt otte kendte influencere for potentielle brud på markedsføringsloven.
Skjult reklame for store butikskæder, ulovlig brug af børn i markedsføringen og eksponering af hård spiritus til børn og unge er nogle af de alvorlige anklagepunkter, som er sendt til Forbrugerombudsmanden.

Blandt de anmeldte influencere er Lakserytteren, Morten Münster samt tvillingerne Elias og Oskar Hole.
Lakserytteren anerkender dilemmaet og vil gerne være med til at starte en debat, Oskar og Elias Hole vil være mere opmærksomme på deres indhold i fremtiden, mens Morten Münster i forbindelse med sagerne omtalt i Berlingske afviser at have gjort noget forkert.
Det gør kun sagerne mere alvorlige, at indholdet henvender sig til børn og unge, mener Marie Frank-Nielsen, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.
»Børn har ikke den samme erfaring med at afkode budskaber og er af natur lettere påvirkelige. Derfor stiller lovgivningen også særlige krav, når det drejer sig om børn,« sagde hun til Berlingske i november.
»Influencerne og deres bureauer ved jo godt, hvem deres publikum er. Derfor bør de også være voksne nok til at overholde de regler og love, der gælder.«

