Føtex og Lagkagehuset kan vente langt flere shitstorme fremover: »Krænkelsesparatheden vokser dag for dag«

»Vi ønsker at sælge varer, som hverken generer eller støder,« siger Føtex efter at have trukket en T-shirt tilbage. Detailkæden og andre virksomheder skal dog forvente at ende i lignende problemer langt oftere end tidligere. Den politiske korrekthed er nemlig blevet en ny kampplads, siger brandingekspert Tobias Smidth-Fibiger.

I 2015 blev et skilt skrevet på arabisk i Føtex i Sønderborg genstand for stor debat. Et knæfald for Islam, sagde Dansk Folkeparti, mens Føtex selv forklarede, at man forsøgte at være inkluderende over for byens asylcenterbeboere. Fotograf Sonny Munk Carlsen

I forrige uge meldte Lagekagehuset ud, at de via deres app vil sælge kagepersoner frem for de klassiske kagemænd og -koner.

Sidste sommer omdøbte Frisko »Eskimo«-isen til »Solbær Drøm«, mens Hansen Is året forinden omdøbte samme is til »O'Payo«.