Ensretning skal løse trafikkaos på gade i Indre By

Store forandringer kan være på vej til Toldbodgade i København. Det er »nok en god løsning«, men planen er ikke uden problemer, lyder det.

Teknik- og Miljøforvaltningen i København har fremlagt en plan for, hvordan Toldbodgade kan blive forandret, men før dét udbygger Mærsk sit kontor på gaden. Det får store konsekvenser for trafikken. Arkivfoto. Asger Ladefoged

Toldboldgade i København har i årevis været ramt af trafikkaos i form af turistbusser, som ifølge kritikere har skabt problemer for fodgængere.

Lokalpolitikerne er blevet beskyldt for at tage for let på borgernes sikkerhed, fordi fodgængere ifølge kritikere risikerer at blive ramt af busserne.

Som led i kommunebudgettet for 2022 blev der afsat knap 24 millioner kroner til forbedring af trafikforholdene i Toldboldgade, og nu er Teknik- og Miljøforvaltningen klar med en plan for projektet.

Det skriver KøbenhavnLIV.

Overordnet er målet, at forhindre ulovligt parkerede turistbusser og gøre det nemmere at komme frem for både gående, cykler, biler og turistbusser.

»Nok en god løsning«

Projektet involverer flere initiativer.

Toldbodgade skal ensrettes fra Amaliegade til Nyhavnsbroen.

Cykelstier med kantsten skal anlægges i begge retninger, hvilket vil indskrænke den i dag temmelig brede kørebane.

Alle parkeringspladser nedlægges. Bilister henvises i stedet til at benytte det privatejede parkeringshus ved Kvæsthusmolen.

Det nuværende stoppested for »hop-af/hop-på«-busser ud for Admiral Hotel bliver nedlagt.

De turistbusser, som normalt fylder i Toldbodgade, kommer til at holde på Esplanaden og Grønningen.

Jens Munk Tommerup er formand for Nyhavnsgruppen, som har adresse i Toldbodgade. Han mener, at forandringerne vil skabe nye problemer.

»At ensrette gaden er en god nok løsning. Men dér, hvor vi ser de største problemer med forslaget rent trafikalt, er, når varevogne skal læsse af, eller skraldevogne skal kunne komme til,« siger Jens Munk Tommerup.

Københavnerne får ikke lejlighed til at se de planlagte forandringer lige med det samme.

Projektet forventes behandlet i Teknik- og Miljøudvalget 22. maj og i Borgerrepræsentationen 22. juni.

Anlægsarbejdet forventes at gå i gang i midten af 2024, hvis forslaget vedtages.