Efter år med massiv kritik er København klar med hjælp til veteraner

Over de næste fire år afsætter København over syv millioner kroner til at styrke indsatsen for kommunens veteraner. Det sker efter flere år med kras kritik af Københavns Kommunes haltende indsats på området.

Københavns Kommune er efter flere års skarp kritik for ikke at gøre nok klar med et tiltag, som skal gøre det »nemmere at være veteran i København«. Morten Stricker/Ritzau Scanpix

Københavns Kommune er klar med en ny indsats, der skal hjælpe kommunens cirka 3.500 veteraner.

»Det skal være nemmere at være veteran i København,« lyder det i en pressemeddelelse fra kommunens beskæftigelses- og integrationsforvaltning.

Indsatsen drejer sig om en ny veterantovholder og en hotline, der skal sikre, at veteraner fra internationale missioner får den rigtige hjælp til at komme i arbejde eller uddannelse.

Tovholderen og tre veterankoordinatorer skal oplyse veteranerne om de særlige tilbud, der findes til lige præcis dem. Uanset om de eksempelvis har brug for assistance til at oversætte deres kompetencer fra militæret til det civile arbejdsmarkeds behov, eller om de kæmper med psykiske eftervirkninger af deres udsendelse.

»Veteranerne har været udsendt til krig og katastrofer, og de har kæmpet for vores frihed. Desværre har vi ikke været gode nok til efterfølgende at tage imod dem i beskæftigelsessystemet. Det skal ændres, for selvfølgelig skal vi give Danmarks veteraner den nødvendige hjælp. Vi kan ganske enkelt ikke være andet bekendt,« skriver beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) i pressemeddelelsen.

Tiltaget kommer efter flere år med skarp kritik af Københavns manglende indsats på området. En del af kritikken var rettet mod, at kommunen i 2014 droppede sin veteranpolitik.

»Den værste kommune at være veteran i«

I 2010 indførte regeringen en national veteranpolitik, som skulle sikre en lang række tiltag for at sikre anerkendelse og støtte. Målet med indsatsen var, at offentlige myndigheder og frivillige organisationer skulle bidrage til at anerkende og støtte veteranerne og deres pårørende, og Københavns Kommune fulgte trop året efter.

I 2014 droppede København imidlertid indsatsen igen, og det fik organisationen Veteranalliancen til at dømme Københavns Kommune for den »værste kommune at være veteran i«.

Den kritik er ikke gået kommunes næse forbi:

»Københavns Kommunes hidtidige indsats for veteraner er blevet kritiseret for dårlig koordination og mangel på synlighed. Derfor tog beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard ved sidste års budgetforhandlinger initiativ til at styrke indsatsen.«

Over de næste fire år afsætter kommunen over syv millioner kroner til blandt andet opkvalificering af de medarbejdere, der har kontakt med veteraner – veterantovholder og veterankoordinatorer – i jobcentrene og én indgang til kommunen i form af den nye tovholder og den direkte hotline.

»Min forventning er, at den nye veterantovholder hurtigt kan oplyse om tilbud og muligheder og guide ledige veteraner til de veterankoordinatorer, der har viden om de særlige udfordringer, man kan have efter at have været udsendt. Jobkonsulenterne skal kunne spotte de veteraner, der ikke oplyser deres veteranstatus på jobcentret og henvise dem til veterankoordinatorerne. Det skulle gerne betyde, at man som veteran oplever større relevans og sammenhæng i den indsats, man modtager fra os,« skriver Cecilia Lonning-Skovgaard i pressemeddelelsen.