Efter 20 ulykker på fem år bliver kryds i København lavet om

Trafiksikkerheden skal øges ved to kryds i hovedstadsområdet med millioner fra den store infrastrukturaftale fra 2021. 

Krydset ligger tæt på denne cykel- og gangbro, der åbnede i 2020. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

De seneste fem år har der været hele 20 trafikuheld i krydset. Det førte til seks personskader, herunder et dødsfald og tre alvorligt tilskadekomne personer. 

Og nu skal krydset mellem Folehaven, der bliver til Holbækmotorvejen, og Vigerslevvej laves om. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet ifølge KøbenhavnLIV, der kalder krydset for »dødskrydset«.

Det er partierne bag den store »Infrastrukturplan 2035«, der blev aftalt i 2021, der står bag planen om at ændre på krydset. 

Mette Reissmann (S), der er medlem af Folketingets Transportudvalg, siger til KøbenhavnLIV, at hun gennem mange år har hørt folk sige, at de er bange for krydset. 

»Der har været alt for mange trafikulykker lige der. Fire svært tilskadekomne og én trafikdræbt. Det er jo helt forfærdeligt,« siger Reissmann til mediet. 

Projektet forventes at kunne forebygge 5 af de 20 ulykker og to af de seks personskader, der ellers kunne forventes at ske over fem år.  Transportministeriet

Højresvingende biler rammer cyklister

Der skal bruges 5,4 millioner på at lave krydset om, og der er især fokus på, at der sker mange ulykker med højresvingende biler og ligeudkørende cyklister, der kommer fra den nordlige del af Vigerslevvej.

Her er løsningerne:

  • Der etableres separat lysregulering af cykeltrafikken og de højresvingende biler fra Vigerslevvej nord.

  • Vigerslevvej syd bliver indsnævret.

  • Der kommer en venstresvingspil for tilfarterne fra nord og syd.

  • Stiudmundingen for den dobbeltrettede cykelsti i krydsets sydvestlige hjørne får en ny udformning. 

Projektet på Vigerslevvej er et af otte netop vedtagne projekter til i alt 55,4 millioner kroner. 

Det eneste andet projekt af de otte, der berører hovedstadsområdet, er en motorvejsfrakørsel på Rute 16 ved Tingbjerg

Projektet ved Høje Gladsaxevej og Rute 16 forventes at kunne forebygge en en halv af de syv ulykker og en halv personskade af en personskade, skriver Transportministeriet.  Transportministeriet

Her er der sket syv ulykker på fem år, og nu skal der bruges fire en halv million kroner på at ombygge krydset til »et simpelt signalanlæg«, altså et lyskryds, frem for nu, hvor der er vigepligt, som bilister har tendens til ikke at overholde. 

Den store infrastrukturaftale blev indgået mellem samtlige partier i det daværende folketing: Socialdemokratiet (som dengang udgjorde regeringen), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne. 

Nye Borgerlige forlod siden aftalen i 2022. 

Partierne var enige om at investere i alt 161 milliarder kroner i infrastrukturen, hvoraf 86 milliarder skulle gå til jernbaner og kollektiv trafik. 

Der blev også afsat en pulje på 700 millioner til projekter, der skal forbedre trafiksikkerheden, og det er derfra, pengene kommer til de i alt otte projekter i 2025.