Antallet af spilreklamer på tv er steget med hele 165 procent siden 2012, da spilmarkedet blev liberaliseret, mens der i 2021 blev indrykket 1.147 spilreklamer dagligt i danske medier.
Det viser en opgørelse, Kantar Gallup Adfacts har lavet for Jyllands-Posten, mens en meningsmåling, som analyseinstituttet Wilke har lavet –også for Jyllands-Posten – viser, at 77 procent af alle danskere mener, reklamer for pengespil bør forbydes. 16 procent af danskerne ikke ønsker et forbud.
Skatteminister Jeppe Bruus afviser ikke, at de forhadte reklamer snart kan være fortid, og han vil ligeledes tage emnet op til de kommende politiske forhandlinger på spilområdet.
»Som jeg tidligere har sagt, tager vi fat på emnet på den anden side af sommerferien, hvor vi vil kigge grundigt på ikke blot spilreklamedelen, men alt omhandlende spilmarkedet, og jeg afviser bestemt ikke noget på forhånd,« siger Jeppe Bruus til Jyllands-Posten.
Knap en halv million danskere lider af pengespilproblemer, hvilket er en fordobling på fem år. Ud af de 478.000 danskere med pengespilproblemer, betegnes 29.500 af dem som værende ludomaner.




