Diskotek Skoven i Skovlunde har fået en bøde på 17.500 kroner for at målrette reklamer med alkohol til børn og unge.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Den ulovlige markedsføring foregik på selskabets hjemmeside festlokalerne.dk, hvor diskoteket reklamerede med, at man kunne leje lokaler og andet i forbindelse med efterskolefester.

- Til en efterskolefest anbefaler vi især vores fri barkoncept. Vi går op i, at selv om der er bar, så er det vigtigt, at vores personale hele vejen rundt er opmærksomme på, at skal en elev have noget vand i stedet for en øl, lød det på hjemmesiden.

Med "fri bar" mener Forbrugerombudsmanden, at der henvises til indtagelse af alkohol, og at brugen af ordet "øl" også udgør en omtale af alkohol, hvormed diskoteket dermed har overtrådt markedsføringsloven.

Loven forbyder, at man målretter markedsføring af alkohol til børn og unge under 18 år.

Sagen blev taget op, efter at Alkoholreklamenævnet havde klaget til Forbrugerombudsmanden.

- Børn og unge er sårbare forbrugere, og det er forbudt at målrette reklamer med alkohol til dem, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i meddelelsen.

Forbrugerombudsmanden tilføjer, at der med bøden er tale om det første tilfælde, efter at Forbrugerombudsmanden fik mulighed for at udstede såkaldte administrative bøder.

- Forbrugerombudsmanden kan i et administrativt bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden en retssag, lyder det fra Forbrugerombudsmanden i meddelelsen.

Men hvis det skal være muligt, skal en række kriterier være opfyldt.

Blandt andet skal virksomheden, der har begået overtrædelsen, erklære sig skyldig og betale bøden.

/ritzau/