DF kræver uvildig undersøgelse i 112-sagen: »Det her er nok den værste sag, jeg har set i mine snart 12 år i Region Hovedstaden«

Sagen om borgere, der forgæves ringer 1-1-2, går endnu længere tilbage, end først antaget. Nu vil Dansk Folkeparti have svar, lyder det fra medlem af sundhedsudvalget i regionen, for han har ikke set en lignende sag nogensinde før.

To e-mails rokker ved fundamentet under en forklaring, der ellers har været ganske udbredt i den seneste tids historier om mistede opkald til 1-1-2. Maria Thykjær Jespersen

De potentielt livsfarlige problemer med mistede opkald fra borgere, der ringer 112 i Region Hovedstaden, har en endnu længere historik end, hvad der først stod klart.

I fredags oplyste regionrådsformand Lars Gaardhøj (S) til Berlingske, at han har bedt akutberedskabet om at svare på, om de genkender problemet, som samme avis i dag kan fortælle har eksisteret i mindst to et halvt år.

Men en intern redegørelse og et svar fra en venlig henstilling til akutberedskabet, rækker på ingen måde, lyder det nu fra Dansk Folkeparti.

Det siger Finn Rudaizky (DF), der er medlem af Borgerrepræsentationen i København og medlem af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden.

Partiet vil nu have en uvildig undersøgelse af hele sagen, siger han, for den er fuldstændig uhørt:

»Det her er nok den værste sag, jeg har set i mine snart 12 år i Region Hovedstaden. Det må jeg indrømme,« siger Finn Rudaizky:

»Vi indgiver i dag en begæring om, at punktet kommer på dagsordenen i næste uge om en uvildig undersøgelse.«

Vagtcentralchef Preben Hansen forklarede, at de mistede opkald især skyldes en uforudset spidsbelastning efter genåbningen af samfundet i foråret 2021, og samme formodning havde regionrådsformand Lars Gaardhøj, der mente, at coronakrisen kunne være en naturlig årsag.

»Det kan man i hvert fald gætte på,« sagde han.

Et spørgsmål om liv og død

Men de mistede opkald har været et problem i Region Hovedstaden i minimum to et halvt år.

Det viser flere aktindsigter, lækkede interne mail samt vidneberetninger fra medarbejdere, der fortæller, at problemet med de mistede opkald har været stigende siden begyndelsen af 2019.

Finn Rudaizky (DF): »Vi kan ikke sidde og vente på, at de får nosset sig færdig og får lavet en undersøgelse af sig selv.« Simon Skipper/Ritzau Scanpix

»Det virker ikke tillidsvækkende, at systemet, som har kendt til fejl gennem to et halvt år lige skal tjekke nogle ting, fordi der kommer fokus på det,« siger Finn Rudaizky:

»Vi kan ikke sidde og vente på, at de får nosset sig færdig og får lavet en undersøgelse af sig selv. Det kan vi ikke bruge i den her sag. Det her er jo om mennesker, om liv og død, og vi ved ikke engang, om det har kostet menneskeliv. Vi vil vide, hvorfor det ikke har været fremme, hvorfor det ikke har været til diskussion i regionsrådet, og hvad tidligere regionrådsformænd og den nuværende har vidst.«

Går ikke efter hoveder, men...

Dansk Folkeparti indgiver en begæring om, at der på næste møde i regionen, som finder sted i næste uge, kommer et punkt på dagsordenen om en uvildig undersøgelse.

Peger pilen allerede nu for dig at se?

»Det ved jeg ikke. Nu har jeg læst Berlingske i dag, og I fortæller jo, at nogle har vidst noget i to et halvt år, og jeg kan kun sige, at hvis det er rigtigt, så er sagen jo på mange måder meget alvorlig. Både for de borgere, det er gået ud over, men også en meget pinlig sag. Jeg synes, det er meget pinligt,« siger han.

Skal undersøgelsen komme til bunds i det?

»Det drejer sig primært om at komme til bunds i, hvordan fejlene opstår. Den primære del er ikke at gå efter hoveder, men vi kan jo ikke lave sådan en undersøgelse uden at se på, hvad der blev gjort, da man konstaterede fejlene. Det er vi nødsaget til.«

Så du kendte heller ikke til den her sag?

»Nej. Det, der har været om det – og det er gået under radaren – er, at Jacob Rosenberg (konservativt medlem af regionsrådet, red.) spurgte om det i august. Men de svar, der er givet, giver ikke anledning for os andre til at sige, at der er røde lamper, der lyser.«