Borgmestre foreslår markant omkalfatring af tognettet i hovedstadskommuner

Borgmestrene fra Gladsaxe og Furesø foreslår en gentænkning af de gamle togforbindelser mellem kommunerne, som, de mener, vil løse et hav af problemer med støj, forurening og trængsel.

Farumbanen bør forlænges, så den får forbindelse med Hillerød, lyder et af flere forslag fra to borgmestre i hovedstadskommuner. Arkivfoto: Jeppe Bøje Nielsen/Ritzau Scanpix Jeppe Bøje Nielsen

Farumbanen bør forlænges, så den får forbindelse med Hillerød og det nye supersygehus ved den kommende Favrholm Station, foreslår to borgmestre i Politiken.

Forslaget skal komme flere problemer med støj, forurening og trængsel til livs og bliver fremsat af borgmester i Gladsaxe Kommune, Trine Græse (S), og borgmester i Furesø Kommune, Ole Bondo Christensen (S), der i en kronik i avisen fortæller om planerne.

Forlængelsen vil løse et problem ved den fingerplan, der har været styrende for hovedstadsregionens udvikling siden 1947. Problemet er, at der ikke er tænkt så meget i forbindelser mellem »fingrene«. En S-togforbindelse, der kører fra Hillerød over Farum og sydover, kan forbinde områder med mere end 160.000 arbejdspladser, lyder det fra borgmestrene i Politiken.

Farumbanen skal forbindes til den nye Favrholm Station ved det kommende supersygehus i Hillerød. Ifølge borgmestrene vil man på den måde forbinde et område med mere end 160.000 arbejdspladser mellem Hillerød-Furesø-Gladsaxe-Ballerup. Det skal føre til, at 15.200 ekstra personer stiger på toget, hvilket vil spare 230.000 bilture årligt og aflaste Hillerødmotorvejen.

Blandt borgmestrenes forslag er en letbane fra Nørrebro til Gladsaxe og dermed til Hovedstadens Letbane langs Ring 3. Derudover skal der være særlige busbaner til en række S-buslinjer på indfaldsvejene og en forlængelse af metroen fra Nye Ellebjerg til Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum.

Forslaget kommer kort tid inden, Folketinget skal forhandlinger om midler til infrastruktur.