Bilister skal nu »betale« for at køre i de store byer i ny undersøgelse

En fremtid, hvor man betaler for at køre ind i store byer, har været på tale flere gange. Nu vil forskere se, hvad det kan gøre ved bilisters vaner. 

Forskerne vil finde ud af, hvilken betydning det har for bilister, at de skal betale for at opholde sig i store byer som København og Aarhus. Thomas Lekfeldt

Et nyt, stort forsøg skal undersøge det, som har været en politisk hovedpine i årevis:

Hvordan man gør op med trængslen, der især hersker på de store veje i landets største byer.

Det er et spørgsmål, som gang på gang vender tilbage både i Folketinget og i kommunerne, fordi trængsel blandt andet gør, at bilister spilder en masse tid på vejene, og at mindre trængsel er et led i at gøre luften renere.

Derfor skal 2.200 danskere fra hele landet nu »betale« vejafgift – den såkaldt roadpricing – i de større byer som del af et projekt, som DTU og Sund & Bælt står bag.

I denne uge gik forsøget i gang, hvor de første deltagere skal betale fiktive afgifter gennem en app, når de kører i udvalgte zoner – og det skal give en forståelse af, hvordan vejafgifter kan mindske trængslen ved at påvirke bilisternes mønstre.

Det siger Ninette Pilegaard, en af forskerne bag projektet, til DR.

»Fordi man har mulighed for at gøre det dyrere at køre på de tidspunkter, hvor der er mest trængsel, så vil det også betyde, at nogen bilister måske flytter tidspunktet for turen, at de tager et andet transportmiddel, eller at de kører et helt andet sted hen,« siger hun.

Det store spørgsmål er, om resultaterne af projektet kommer til at betyde, at roadpricing kommer til at blive brugt i virkeligheden, når projektet slutter i 2025.

De kommer »på sigt«

Forsøget fokuserer især på København og Aarhus, hvor trængslen er størst. Men også Odense og Aalborg kommer under lup i forsøget.

Ideen om at mindske denne trængsel med roadpricing er dukket op med jævne mellemrum i dansk politik – for eksempel lød det fra transportminister Thomas Danielsen (V) i marts, at der ikke er nogen vej uden om afgiften på sigt.

Forsøget fra DTU og Sund & Bælt, som nu går i gang, er også vokset på Christiansborg, da der allerede i 2020 blev sat penge af til det.

Helle Thorning-Schmidt under pressemøde om betalingsringen. Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

Flere eksperter har gennem tiden peget på, at netop roadpricing vil være et yderst effektivt middel til at reducere trængslen.

Blandt andet har lektor i økonomi ved CBS Ismir Mulalic, der blandt andet underviser i transportøkonomi, peget på det som det ene af de to eneste mulige værktøjer. Det andet er højere parkeringsafgifter.

Men, siger transportministeren nu til DR, der er ingen aktuelle planer om at indføre roadpricing, da de ikke ønsker at gøre det dyrere for danskerne at køre i bil.

Til gengæld understreger han over for mediet, som han også sagde i marts, at han godt kan forestille sig en model med roadpricing i fremtiden.