Bilgiganter sætter turbo på brintbiler – men kan de give elbiler baghjul? Her er eksperternes svar

De udleder ikke andet end vand og kan i modsætning til elbiler tankes på et par minutter. Men brintbilerne havde knap nok ramt dansk asfalt, før de løb tør for brændstof. Nu peger meget på, at brændselscellebilerne står foran en renæssance, og her er forklaringen.

Indtil for få måneder siden kunne danske ejere af brintbiler tanke deres rullende vidundere på fem brinttankstationer herhjemme. I dag er de alle lukket, men det betyder ikke, at brintbilen er lagt i graven. Niels Ahlmann Olesen/Berlingske

I de senere år har adskillige medier og eksperter haft travlt med at erklære brintbilen for død. Den klassiske elbil har definitivt vundet det store, grønne bilslag, hævder de.

Men hvorfor er flere af klodens førende bilproducenter så i fuld gang med at gøre klar til masseproduktion af helt nyudviklede brintbiler, der ikke udleder andet end vand så rent, at man uden problemer kan slukke tørsten i det?