Har du nogensinde været ude at handle og set nogen diskret lægge en plade chokolade i inderlommen?

Så er du ikke den eneste.

Det går den gale vej med butikstyverier i Danmark.

Landet over er antallet af butikstyverier på sit højeste niveau i 25 år.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i første kvartal af 2024 blev politianmeldt 6.753 butikstyverier – i andet kvartal af 2024 gjaldt det 7.103 butikstyverier. Det skriver Dansk Erhverv.

Dermed er der samlet politianmeldt 13.856 butikstyverier i det første halvår af 2024.

Særligt ét sted i landet står det slemt til.

På Frederiksberg er antallet af butikstyverier fordoblet på bare tre år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

Fra april til og med juni blev der anmeldt 156 butikstyverier. Det er knap 50 procent flere end samme tidspunkt sidste år og 90 procent højere end i starten af 2021.

Det er dermed næsten en fordobling på blot tre år.

Når fingrene er vokset lidt for lange på tyvene, er det særligt personlig pleje og madvarer, som bliver stjålet – dernæst kommer varer under »kolonial«. 

Stigning trods politisk indsats

Den triste stigning sker på trods af massive politiske tiltag mod butikstyveri.

I februar lancerede regeringen, at den vil indføre tre konkrete tiltag mod den stigende kriminalitet. Det sker som en del af de 11 tiltag kaldet »Sammen om en tryggere hverdag«, der skal modvirke cykeltyverier, indbrud, hæleri og altså butikstyverier. 

Her vil man hæve straffen for butikstyveri, så der som udgangspunkt altid udmåles en bøde på mindst 1.000 kroner, videreføre politiets styrkede indsats mod udenlandske tyvebander i grænseområderne og sætte klare rammer for butikkernes muligheder for optagelse af lyd- og tv-overvågning. 

Få overblikket hver morgen

Tilmeld dig nyhedsbrevet »Dagens overblik« og få de vigtigste historier direkte i din indbakke.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske opdaterer mig på de vigtigste nyheder fra ind- og udland om politik samfund og kultur mandag-fredag kl.08.00. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.