Når stormagasiner, indkøbscentre og mange butikker i detailhandlen genåbner mandag, glæder det utvivlsomt kunderne, der igen kan handle.
Det glæder også administrerende direktør for Imerco-kæden, Frederik Brønnum. Genåbningen markerer nemlig et foreløbigt punktum på en periode med et kæmpe omsætningstab som følge af cirka 50 lukkede butikker, der ligger i storcentre, som har været midlertidigt lukket som følge af regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts.
»Jeg er egentligt bare glad for, at de åbner. Vi har brugt hele weekenden på at gøre klar, så kunderne trygt kan handle. Alt materiale om blandt andet smittespredning og hvor mange kunder, der må være, er printet og sat op i butikkerne,« siger Frederik Brønnum.
Men direktøren forventer ikke, at Imerco-butikkerne vil opleve en normal kundestrøm.
»Jeg tror, at kundestrømmen vil være lavere, end den var før. Man kan omvendt se, at byggemarkeder, som jeg også selv har frekventeret, har masser af kunder. Det samme gælder IKEA. Jeg tror ikke, at folk frygter at besøge store butikker. Men det ville nok være naivt at tro, at kundestrømmen vil være den samme som før coronakrisen,« siger Frederik Brønnum, der efter eget udsagn er »meget spændt« på, hvor mange kunder der vil dukke op.
Ekstraordinært hårdt år
»De her restriktioner lægger en dæmper på folks adfærd. Kunderne stimler jo ikke sammen i butikker, og vores adfærd er også anderledes. Vi laver eksempelvis ikke køtilbud, som vi måske ellers ville gøre. Så det vil få nogle økonomiske konsekvenser. Det er jeg slet ikke i tvivl om. 2020 bliver et ekstraordinært hårdt år, men vi kommer også igennem. Vi har en stærk ejer og er optimistiske, trods alt,« siger han.
De Imerco-butikker, der ligger uden for indkøbscentrene og stormagasiner, har været åbne og givet en erfaring i, hvordan coronasituationen skal håndteres.
Men at holde 50 butikker lukket i to måneder betyder meget for Imerco, der har i alt cirka 170 butikker landet over og en årlig omsætning på cirka halvanden milliard kroner eksklusive moms.
»At have tvangslukket så mange butikker koster en forfærdelig masse omsætning og tabt indtjening. Vi har tabt et stort tocifret millionbeløb på omsætningen i denne her lukkeperiode. Vi var ellers kommet rigtig godt i gang med året, så man kan sige, at vi har haft lidt fedt at tære på økonomisk, men det er væk nu,« siger Frederik Brønnum, der oplyser, at kæden ikke har afskediget medarbejdere som følge af krisen.
Virksomheden har fået del i hjælpepakken med lønkompensation.
»Men de øvrige hjælpepakker er vi ikke så optimistiske overfor at få,« siger Frederik Brønnum.
Under krisen har der også været lyspunkter for butikskæden. Eksempelvis har Imerco solgt mere bageudstyr, angiveligt som følge af mere overskud til hjemmebag blandt de hjemmegående.
Desuden er salget i Imercos webshop ifølge direktøren »eksploderet«, men det er ikke nok til at indhente det tabte.
Det samme gælder andre butikker. Dansk Erhverv oplyser, at internethandlen generelt kun tegner sig for cirka en syvendedel af butikkernes samlede omsætning, mens resten ligger i de fysiske butikker.