Inden du hopper på katten

Et klassikerejerskab er mere end promenadeture langs den lokale marina om søndagen.

Det er en hobby, som kræver tid, og bilen er et vedvarende projekt, som aldrig bliver helt færdig. Når det er sagt, er Jaguar XJ serie I, II og III et af de bedre og mere interessante køb på markedet. Priserne er rimelige, og det samme gælder vedligeholdelses omkostningerne. Her er en kort guide til, hvad du skal kigge efter på jagten efter din Jaguar XJ, og hvad du skal være opmærksom på omkring vedligeholdelsen af bilen.

Vælg model: Puritanere vil hævde, at I-serien er bilen, man skal vælge, da den er stamfader til XJ-serien, og samtidigt har udsigt til veteranrabat på vægtafgift og forsikring. Serie III, der blev produceret fra 79 til 86, giver dog mest bil for pengene med flere hestekræfter og udstyr i samme klassiske design. Motormæssigt byder XJ-serien fra 1968 til 1986 på tre motorstørrelser. Den mellemste på 6 cylinder og 4,2 liter holdt hele modellens livstid, og er som udgangspunkt det bedste køb.

Find en bil: Et udmærket sted at starte jagten er Den Blå Avis eller Bilbasen.dk. Priserne varierer, men for en solid og pæn XJ 6 4.2 liter serie III skal du af med omkring 125.000 kroner.

Tjek før køb: Lyt godt efter for mislyde i motor og gearkasse og vær sikker på, at gearskiftene sker blødt og ikke i ryk. Rust vil der givetvis være, men tjek især vanger og bund. El-systemet er XJernes akilleshæl, så afprøv alle elektriske elementer.

Smid alt dit gamle metriske værktøj ud. Engelske biler er skruet sammen med skruer og møtrikker på tommemål.

Engelske biler skal svede lidt olie, så bliv ikke bekymret, hvis bilen udsmykker carportsgulvet med små dryp af motorolie. Bare sørg for at holde styr på oliestanden, og hav så altid en bakke på plads under bilen.

Reservedele er rimeligt fornuftigt prissat. En hurtig google søgning er din direkte vej til billige uoriginale reservedele, da du på nettet nemt og bekvemt kan sammenligne priser.