I et grænsefelt

Musik: Morten Søndergaard og duoen Schweppenhäuser/Thomsen: »Hjertets abe sparker sig fri«. En lang søgende rejse for Morten Søndergaards stemme og elektronmusik af duoen Schweppenhäuser/Thomsen.

Morten Søndergaard. Privatfoto Fold sammen
Læs mere
Hvad er nu det for noget?

Spørgsmålet melder sig allerede under udpakningen af «Hjertets abe sparker sig fri«. Er det en digtsamling forklædt som CD, der dukker frem af kuverten, eller er der snarere tale om elektromusik med indlagt stemme? At pilen peger mod det eksperimentelle udtryk er tydeligt nok, og Geiger Records, der står for udgivelsen, melder også kompromisløst ud, at ambitionen er at «skabe et seriøst forum for de stærkeste eksperimenter i grænsefeltet mellem litteratur, lydkunst og musik«.

I den sammenhæng er Morten Søndergaard lidt af en banebryder, få af vores lyrikere har så bevidst og konsekvent som han dyrket lydbilledet og lydkunsten, og de ni tekster, han har skrevet, og som han fremfører i samspil med den elektroniske duo Jakob Schweppenhäuser og Emil Thomsen, løsriver sig også nærmest demonstrativt fra den rene læseoplevelse.

Alene opsætningen af digtene i det medfølgende hefte kræver vejledning fra forfatterens stemme for at falde på plads i hovedet på modtageren. Til gengæld tilføres teksterne også et helt specielt suggestivt liv i kraft af stemmens rytme, pauser og betoninger, og ikke mindst i kraft af musikken, der forener de lange, mørke glidende og bølgende linier med klang af urhav og evighed og et mylder af komplekse rytmer og bankende uro, umelodiske støjflader, insektknitren, lavabobler og hjerteslag eller hvad det nu er.

Hovedindtrykket af «Hjertets abe sparker sig fri« er en lang søgende rejse fra et knugende univers af metaller, sten og nedbrydning til en kosmisk oplevelse af frihed og muligheder, men det er stemmens klang og sprogets rytmer i et symbiotisk samliv med musikken, der bærer oplevelsen, lige så meget som det er de enkelte lysende og indimellem også gådefulde fragmenter af sprog, «hjertets abe sparker sig fri af kødet«, «et kronvidne fra de knuste læbers koncert«, «jeg er en/mikrofon holdt/imod strømmen min/mund er/en/fisk«.

«Hjertets abe sparker sig fri« er en eksperimentel tilnærmelse til nogle oprindelige lag af nær sammenhæng mellem musikken, lyrikken og det kultiske, men hvad der engang var en sag for fællesskaber, er blevet en sag for de særligt søgende og vakte. Smalt er smukt anes mottoet bag Geiger Records initiativ til en lyd + litteratur-serie. Lige så beundringsværdigt resultatet af samarbejdet mellem Morten Søndergaard og duoen Schweppenhäuser/Thomsen er, lige så eksklusiv er udgivelsen.