Hvor neonlyset møder maleriet

Kunst: Erik A Frandsen. Tomme vaser, udstoppede skader og en undseelig blomsterbuket på et bord.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Hverdagens små oversete motiver er ikke nye for Erik A. Frandsen (f. 1957), men tomheden og stilheden i hans nye malerier er markant og understreges af tilstedeværelsen af en mindekrans og en alterbuket. Man nærmest omfavnes af denne stilhed, for malerierne er i kæmpe formater – fra gulv til loft – og skaber et flot samspil med de to neonlamper, der reflekterer deres eget farvede lys og malerierne – næsten som et helstøbt rumligt stilleben, der minder os om altings forgængelighed.

Da Galleri Faurschou i den forgangne weekend åbnede et galleri i Kinas hovedstad, var det med nye og ældre værker af Robert Rauchenberg. Galleriet er placeret i Beijings 798 Art District, hvor gallerier, designfirmaer, kunstnere m.v. har skabt et kreativt miljø i en gammel elektronikfabrik.