Vand i kælderen og en millionregning: Cityringen har været dyr for Marmorkirken

I otte år blev der bygget på en metrostation i undergrunden under Marmorkirken i hjertet af København. Det har givet visse udfordringer og kostet en pæn sum penge for den historiske kirke.

Marmorkirken har haft udgifter på omkring en million kroner i forbindelse med metrobyggeriet, siger kirkens sognepræst, Mikkel Wold. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det har ikke været uden omkostninger for Frederiks Kirke – ofte kaldet Marmorkirken – at den har fået gravet en metrostation ned i sin baggård.

Det fortæller kirkens sognepræst, Mikkel Wold, i et interview til Kristeligt Dagblad.

Byggeriet af den nye metrostation, der åbnede som en del af den nye metrolinje, Cityringen, i slutningen af september, har stået på i otte år, og det har givet visse udfordringer undervejs. Eksempelvis er der begyndt at sive vand i kirkens kælder, fortæller Mikkel Wold.

Metroselskabet, der står bag metrobyggeriet, mener ifølge sognepræsten ikke, at skyldes metrobyggeriet.

»Men vi kan blot konstatere, at vandskaden ikke var der, før byggeriet gik i gang,« siger Mikkel Wold.

Derudover er kirkens fundament fra 1750erne blevet skadet – og repareret – undervejs i processen. Det skete, da en gravemaskine kom til at tage en bid af fundamentet.

»Hvis vi ser på de udgifter, som kirken har haft i forbindelse med metrobyggeriet, er vi oppe på omkring en million med reparationerne og udgifter til den arkitekt, der har givet os professionel hjælp, som vi ikke har kunnet undvære,« siger Mikkel Wold til Kristeligt Dagblad.

Mikkel Wold, der er sognepræst i Marmorkirken, har oplevet både vandskader og skader i kirkens fundament, mens metrobyggeriet har stået på. Arkivfoto: Asger Ladefoged. Fold sammen
Læs mere

»Vi troede, det var løgn«

Sognepræsten fortæller desuden, at det i den første byggeplan, som kirken blev introduceret for i 2004, var meningen, at noget af kirken skulle rives ned og senere bygges op igen som en del af metrobyggeriet. Hensigten var, at metrostationen skulle ligge helt tæt op ad kirken.

»Vi troede, det var løgn,« siger Mikkel Wold i dag om den plan, der siden blev ændret.

Han fortæller videre, at de i kirken hverken kan høre eller mærke metroen. For at undgå problemer er metrostationen ved Marmorkirken den dybest beliggende. Flere trappesatser og hele 30 meter under overfladen skal man ned, hvis man skal til bunds i den nye station. Det er gjort for at skåne den historiske kirke.

»Jeg tror, at alle partier på Christiansborg er enige om, at vi skal have undersøgt forholdene for især Marmorkirken. Vi vil selvfølgelig ikke have ansvaret for, at der sker en kæmpe fadæse, og Marmorkirken styrter i grus,« sagde daværende folketingsmedlem for de Konservative Henriette Kjær i 2009 til TV 2 Lorry.

Da Cityringen blev sendt i høring, frygtede flere desuden, at byggeriet kunne komme til at skade Marmorkirken og andre historiske bygninger i København. Frygten fik ikke mindst næring af ulykker i den tyske by Köln og den hollandske hovedstad, Amsterdam, der mentes at være forårsaget af metrobyggeri.

Efter ulykken i Amsterdam sendte Metroselskabet eksperter af sted til byen. Det har efterfølgende vist sig, at der er store geologiske forskelle på undergrunden i København og Amsterdam.