Succes for coronaundervisning – nu kan elever gå i onlineklasse

Frederiksbergsk gymnasium vil tilbyde hel linje med virtuel undervisning inspireret af coronanedlukningen.

Onlinestudieretning er blevet en succes på Frederiksberg. Her er det Magnus fra 2. g på U/Nord, der modtager virtuel undervisning hjemme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Sjørup

Den udbredte onlineundervisning som følge af coronanedlukningen af samfundet har fået H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg, der er et teknisk gymnasium, til at tage et usædvanligt initiativ.

Fra august vil elever kunne følge et helt virtuelt studieforløb med 80 procent onlineundervisning og 20 procent fysisk undervisning.

Ideen kom, da man på gymnasiet oplevede, at nogle elever klarede skolearbejdet bedre, når de udførte hjemmearbejde online.

»Da skolen lukkede ned, oplevede vi, at nogle elever blomstrede rigtig fint fagligt, og at de faktisk kom på banen og begyndte at sige noget i timen og have nemmere ved at holde fremlæggelser i det virtuelle rum,« siger rektor Mads Glendorf.

»Der er nogle elever, som vi måske mister i løbet af de tre års skoletid. Her så vi en måde, hvor vi kunne sørge for, at de også kunne få en studentereksamen.«

Pilotprojekt

Undervisningen i den fysiske klasse vil fortrinsvis foregå i eksperimentelle fag, værkstedsfag og laboratoriefag, fortæller Mads Glendorf.

Ideen bliver foreløbig søsat som et pilotprojekt, som skolen fik dispensation for fra Undervisningsministeriet her i januar. Projektet vil følges af en erhvervs-ph.d.

Ifølge rektoren er det særligt i gymnasiets it-klasser, at nogle drenge er gode til onlineundervisning og drømmer om en uddannelse inden for it, og derfor vil de have gavn af at gå i en onlineklasse. Drømmer en elev i det nye virtuelle studieforløb om at læse videre på for eksempel statskundskab, hvor det er vigtigt at kunne performe mundtligt over for andre, vil den nye onlineklasse ikke passe til vedkommende.

Til gengæld vil andre kompetencer blive gødet såsom de skriftlige og virtuelle kompetencer og at bevæge sig på digitale platforme.

Fejl undervejs

Ulemperne ved at oprette den treårige onlineklasse er primært lærernes omstilling til den nye undervisningsform, mener Mads Glendorf.

»Nogle lærere er skeptiske, men vi har sagt, at det kun skal være de lærere, der synes, det her en givende og interessant undervisningsform, der skal undervise. Og så er det jo nyt. Der kommer til at opstå fejl undervejs.«

10-12 lærere ud af 140 har foreløbig vist deres interesse.

Ved at følge den nye onlineklasse kan elever afslutte skoleåret med en studentereksamen, der, ligesom de traditionelle studentereksamener, giver adgang til videregående uddannelser.

H.C. Ørsted Gymnasiet har tre afdelinger. En i Ballerup, en i Lyngby og en på Frederiksberg. Den fysiske undervisning kan derfor foregå på den afdeling med de bedste forhold for hvert fag.

Tal for, hvor mange elever der vælger den nye virtuelle klasse, vil først foreligge i marts. Klassen vil højst kunne have 28 elever.